۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
اختصاصی دی اسپورت

عواطف قفل شده ذهنی/ فوتبال ، احساسات و رفتارها . مثلث خطرناک است

فوتبال ، احساسات و رفتارها . مثلث خطرناکی که درسرتاسر فوتبال است و شدیدترین مجموعه رفتاری برای یک مجموعه تیمی محسوب میشود .
کد خبر: ۱۰۴۹۹۶
عواطف قفل شده ذهنی/ فوتبال ، احساسات و رفتارها . مثلث خطرناک است

به " گزارش دی اسپورت" فوتبال ، احساسات و رفتارها . مثلث خطرناکی که درسرتاسر فوتبال است و شدیدترین مجموعه رفتاری برای یک مجموعه تیمی محسوب میشود . در سال 1982 میلادی ، بیرزوت مربی فقید ایتالیا مجموعه دفاعی کاتاچونیا را بر اساس مدل Locker koop ارائه کرد که این مدل از قفل های کمدی تو در تو گرفته شده بود و هر قفل پشت یک قفل دیگر میامد و پوشش خاصی به آن می داد .

وقتی مدل Locker koop ارائه شد ، انگار خستگی اولیه به تمام تیم بیرزوت منتقل میشد تا جایی که ایتالیا در سه بازی اول گروهی ، سه تساوی وحشتناک را کسب کرد !!!!

اما به راستی علت اصلی این تساوی ها فقط مسئله فنی بود یا مسائل دیگر نیز دخیل بود ؟؟!!

آری ، مهمترین نکته قفل شدن ذهنی عواطف تیم بیرزوت در هر اپسیلون زمین بود که احساسات ، غلبه بر رفتارها میکرد و رفتارها پیامد قفل ذهنی یک تفکر خاص در عمق زمان خاص بود .《 جایی که مربی با تفکر ضدواگرای خاص خودش در محدوده زمانی کوتاه 》 میخواهد به کل مجموعه تیمی خودش رفتارها را القاء کند اما احساسات بیش از حد او در زمین فوتبال، غلبه دارد بر رفتار حرفه ای او . و این دقیقا پاشنه آشیل است .

بعد از جام‌جهانی اخیر بانوان ، وقتی از Phil Neville سرمربی تیم‌ملی بانوان انگلستان پرسیدند تیم‌خود را چگونه پیش بینی می کنید ؟
او اینگونه جواب داد :
《بازیکنان من عالی هستند ، اما امیدوارم بتوانم با آنها به بهترین مقام های جهانی برسیم و تجربه من در منچستریونایتد و والنسیا کمک به این هدف کند 》.

دوباره قسمتی از جمله را میخوانیم :
《تجربه من در منچستریونایتد و والنسیا 》

این درست همان تفکرات بیش ازحد احساسی است که ضلع رفتاری القاء شده را کشش میدهد و آسیب روحی به پیکره تیم میرساند  و ذهن یک مربی هنوز در تفکر خاص با محوریت مقطع خاص از دوران خودش قفل شده است که مصداق عواطف قفل شده ذهنی است .

در فوتبال بانوان در سرتاسر جهان و بخاطر مشکلات بانوان در تغییرات هورمونی و البته دارا بودن احساسات زیاد بانوان این مشکل بیشتر به چشم می آید . درست طیفی از جامعه ورزشی که به رغم آفرینش زیبایشان ، بیشترین لطمه را میخورند اما آیا این نقطه پایان‌ است ؟؟!!

خیر ، اولین راه حل آن داشتن اطلاعات جامع یک مربی از روند فعالیتی خودش بر اساس قضاوت بیطرفانه است که خود را سنجش و تحلیل کند و بخواهد که تمام افکار و رفتارهای خاص القا شده افراطی نسبت به خویشتن اش را کنار بزارد و بخواهد نقطه آغاز را هر لحظه داشته باشد و درست در انتهای نقطه پایان قبلی این کار را سریعا انجام دهد تا زمان ، قاتل بیشتر شدن آن تفکرات در ذهنش نباشد .

تا در مرحله بعد بتواند دو تفکر همگرا و واگرا را در قالب سیستم پردازش مغزی و با استفاده خاص از هوش هیجانی ، اجرا کند .


گوشه ای از مقاله فوتبال و زندگی نوشته شده توسط :
مینا قاسمی و محجوب حسن پور (مربی و آنالیزور فوتبال)مربیان شاغل در لیگ بانوان ایتالیا