۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
هفته سی و سوم لیگ دسته اول؛

فجرسپاسی یک قدم تا لیگ برتر/بازگشت چوکا به لیگ دو

هفته سی و سوم و ماقبل پایانی رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های کشور امشب با برگزاری 9 دیدار به صورت همزمان به پایان رسید.
کد خبر: ۱۱۴۱۱۳
به گزارش وب سایت دی اسپورت؛ در پایان مسابقات این هفته تیم های بالای جدولی فجرسپاسی، هوادار و بادران برابر حریفان خود به پیروزی رسیدند تا با شکست مس و شاهین این ۳ تیم از شانس بالایی برای صعود به رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های کشور داشته باشند.

تیم چوکای تالش نیز با شکست 2 بر یک برابر قشقایی شیراز به رقابت های لیگ دسته دوم باشگاه های کشور سقوط کرد.

در ادامه گزارش 9 دیدار برگزار شده را می خوانید:

نود ارومیه صفر – استقلال خوزستان یک - استقلال به دنبال پایانی خوب
به نظر می رسد نکته ای که موجب شد سازمان لیگ با برگزاری این بازی در ساعت 19 موافقت کند این بود که نود ارومیه سقوطش به دسته دوم مسجل شده و از سویی استقلال خوزستان هم هیچ شانسی برای صعود به لیگ برتر نداشت.

در این بازی استقلال خوزستان در دقیقه 35 بازی و توسط علی کیانی فر به گل رسید تا نیمه اول با برتری یک بر صفر به رختکن برود. خیلی بازی از سوی هر دو تیم جذاب نبود؛ با  این حال استقلال خوزستان تلاش بیشتری برای کسب سه امتیاز داشت و در نهایت هم به این مهم رسید. بی انگیزگی دو تیم به خصوص نود ارومیه در این بازی طبیعی بود به این خاطر اگر بازی را هم می برد شانسی برای بقاء نداشت. البته برای استقلال خوزستان وداع خوب با بازی های این فصل مهم است. نمی شود منکر شد برتری در این بازی و بازی پایانی جایگاه استقلال خوزستان را در جدول رده بندی بهبود خواهد بخشید.

استقلال خوزستان در این فصل هفته های متمادی یکی از تیم های بالانشین جدول بود اما در چند هفته از دور برگشت امتیازات حساسی را از دست داد و در هفته های پایانی از کورس قهرمانی عقب ماند. امیر خلیفه اصل دلیل  بی انگیزگی شاگردانش در برخی از بازی ها را مشکلات مالی بر شمرد که در صورت رفع این مشکل در فصل جدید می تواند یکی از مدعیان جدی صعود به لیگ برتر باشند. نود ارومیه هم از هم اکنون برای بازگشت به لیگ یک باید به دنبال حضور شایسته در بازی های فصل آتی لیگ 2 باشد.

مس کرمان یک – هوادار 3؛ بنفش‌پوشان یک گام تا لیگ برتر/مس شانس صعود را از دست داد
در یکی از دیدارهای حساس هفته ما قبل پایانی لیگ دسته اول، تیم فوتبال هوادار در کرمان میهمان مس بود. مسی ها که با فرهاد کاظمی موفق شده بودند هفته گذشته از سد خیبر عبور کنند، به جمع مدعیان بازگشته بودند و قصد داشتند با استفاده از فرصت میزبانی، خود را به رتبه سوم برسانند.

در این بازی، ابتدا محمد چهارمحالی در دقیقه 34 هوادار را پیش انداخت تا شاگردان عنایتی با برتری یک گله به رختکن بروند. در نیمه دوم که دو تیم طوفانی ظاهر شدند، گل های بیشتری به ثمر رسید. سجاد دانایی در دقیقه 60 حساب کار را به 2 بر صفر تغییر داد تا هوادار احساس امنیت بیشتری کند.

اما این خوشحالی تنها 3 دقیقه دوام داشت. محمد علی صفیا بازیکن مس در دقیقه 63 اختلاف را به یک گل کاهش داد تا کرمانی ها به بازگشت امیدوار شوند. در حالیکه مس با فشار روی دروازه هوادار به دنبال گل تساوی بود، اما این عرفان پورافراز بود که گل سوم را وارد دروازه مس کرد و تیر خلاص را بر پیکر تیم فرهاد کاظمی وارد آورد.

در نهایت این بازی با برتری شاگردان رضا عنایتی به پایان رسید تا آنها در فاصله یک هفته به پایان لیگ دسته اول، در شرف صعود به لیگ برتر باشند. در هفته پایانی، هوادار به مصاف شهرداری آستارا می رود. با توجه به اینکه فجرسپاسی با گل ریحان سقوط کرده روبرو می شود، صعود این تیم شیرازی به لیگ برتر را باید حتمی دانست. در نتیجه، سهمیه دوم به یکی از دو تیم هوادار یا بادران می رسد.

بادران در روز پایانی در انزلی با ملوان دیدار می کند. هر سه تیم هوادار و بادران به همراه فجرسپاسی 57 امتیازی هستند. با توجه به اینکه فجری ها تفاضل خوبی دارند (+16) و اینکه هفته آخر با تیم سقوط کرده گل ریحان روبرو می شوند، صعود آنها تقریبا قطعی است. هوادار نیز اکنون تفاضل گل (+15) دارد و بادران هم با تفاضل (+12) به دنبال صعود در روز پایانی است.

بادران تهران 3 – رایکا بابل یک؛ نارنجی‌پوشان سایه به سایه صدرنشین
پیروزی فجرسپاسی و هوادار در برابر حریفان موجب شد تا بادران هم چنان در رده سوم جدول باقی بماند. بادران برای صعود به لیگ برتر حالا در لیست انتظار است و باید منتظر نتایج در هفته پایانی باشد.  

بادران بازی را در برابر رایکا خوب شروع کرد و در همان دقایق ابتدایی توسط ایمان غلامی به گل رسید. این گل در دقیقه 15 بازی به ثمر رسید و نتیجه تا پایان نیمه نخست تغییری نکرد.

بادران که هفته گذشته در برابر قشقایی شکست خورده بود با احتیاط بازی را دنبال کرد تا گل مساوی را دریافت نکند. در نیمه دوم شاگردان امید رضا روانخواه بار دیگر دروازه تیم رایکا را نشانه گرفتند و یک بار دیگر موفق به گل زنی شدند که این گل توسط احسان پیرهادی به ثمر رسید. در ادامه تیم رایکا برای جبران گل های خورده تلاش کرد که یکی از گل ها را جبران کرد و این گل توسط مهرداد قاسمی نژاد به ثمر رسید. این پایان کار نبود به این خاطر که بادران گل سوم را هم به ثمر رساند و در نهایت بازی را با نتیجه 3 بر یک به سود خود به پایان برد. از نکات حاشیه ای این دیدار می توان به اخراج امیر محمد منصف از تیم رایکا اشاره کرد.

بادران اگر هفته پیش در برابر قشقایی به حداقل امتیاز بازی دست پیدا می کرد اکنون با 58 امتیاز صدرنشین می بود. یا در بازی هایی که در گذشته به میدان رفته بود در استفاده از موقعیت ها بهتر عمل می کرد. با این حال یک هفته دیگر به پایان بازی ها باقی مانده است و اگر این تیم در هفته پایانی با گل های بیشتری در برابر حریف به برتری برسد این شانس را خواهد داشت که به لیگ برتر صعود کند.

رایکا با این شکست 40 امتیازی باقی ماند اما خطر سقوط به دسته پایین تر این تیم را تهدید نمی کند. این بازی مصاف دو مربی استقلال بود. امید رضا روانخواه و پیروز قربانی. رایکا در هفته پایانی در خانه به میدان می رود و این شانس را خواهد  داشت با پیروزی در برابر حریف با خاطره ای خوش بازی ها را به پایان ببرد.

فجرسپاسی 3 - شاهین بوشهر صفر؛ شیراز در یک قدمی بازگشت به لیگ‌برتر
امشب از ساعت 19:30 هفته سی و سوم رقابت‌های لیگ دسته اول کشور آغاز شد و حرارت و التهاب از همان آغاز بازی‌های همزمان در این لیگ موج می‌زد. پیش از شروع این مسابقه تیم‌های اول تا ششم را تنها دو امتیاز و تفاضل گل از هم متمایز می‌کرد و این اتفاق نوید یک هفته جذاب و سرنوشت ساز را برای بالا نشینان جدول رده بندی که شانس صعود به لیگ برتر داشتند را می‌داد.

هفته گذشته برای شیرازی‌ها رویایی دنبال شد و همه چیز طبق میل آن‌ها پیش رفت و شاگردان کلانتری را به صدر جدول رساند تا از همیشه به صعود نزدیکتر شوند. پیروزی دو بر یک فجر مقابل هوادار در تهران و شکست بادران مقابل قشقایی، فجرسپاسی را با 54 امتیاز در آستانه بازگشت دوباره به لیگ برتر پس از 7 سال دوری قرار داد و آن‌ها با تفاضل گل بهتر نسبت به هوادار و بادران صدر جدول لیگ یک را در تسخیر خود در آوردند و با روحیه بالا قدم به هفته سی و سوم لیگ آزادگان و مصاف با شاهین شهرداری بوشهر گذاشتند.

فجر پس از غلبه به هوادار یکی از مدعیان صعود به مصاف شاهین شهرداری بوشهری رفت که با ۵۳ امتیاز در رده چهارم قرار داشت و برای صعود شانس زیادی داشت. اما فجر با پیروزی سه گله مقابل این تیم بوشهر خود را از همیشه نزدیک‌تر به لیگ برتر می‌بیند. زردپوشان فجر کار را تهاجمی‌تر آغاز کردند و با عملکرد خوب در فاز تهاجمی در همان نیمه اول با دانیال کردستانی به گل رسیدند و با برتری یک گله به رختکن رفتند.

عطش فجری‌ها برای پیروزی در نیمه دوم ادامه داشت و آن‌ها تنها پس از پنج دقیقه از سوت داور در نیمه دوم توسط میلاد احمدی اختلاف را به دو گل رساندند. پس از آن این فجر بود که کار را مقابل شاهزن اداره می‌کرد و اجازه فرصت طلبی میهمان را نمی‌داد. در دقایق رو به پایان بازی وحید عزیزی دروازه‌بان شاهین بوشهر اخراج شد تا فجر از این فرصت نهایت بهره را ببرد و در آخرین دقایق با هادی حبیبی نژاد به گل سوم خودش دست پیدا کند.

فجر سپاسی با این پیروزی ارزشمند علاوه بر کسب سه امتیاز با توجه به این‌که توانست با سه گل و ثبت کلین شیت بازی را پیروز شود از لحاظ تفاضل گل نیز در این جدول فشرده شرایط بهتری پیدا می‌کند و می‌تواند در هفته آینده با تکرار این روند جشن صعود بگیرد. فجر سپاسی باید در هفته آخر به البرز برود و مقابل تیم گل ریحان البرز که سقوطش قطعی شده و خود را آماده حضور در دسته دوم می‌کند، قرار بگیرد. فجر با این برد ارزشمند ۵۷ امتیازی شد و با تفاضل گل بهتر نسبت به هوادار و بادران که آن‌ها نیز امشب پیروز شدند و ۵۷ امتیازی هستند، در صدر جدول قرار دارد.

پارس جنوبی 2 - ملوان انزلی یک؛ تقابل پرسپولیسی‌ها به سود نصرتی
در یکی از مسابقات هفته سی و سوم و ماقبل پایانی فصل جاری لیگ دسته اول فوتبال ایران، تیم‌های پارس جنوبی و ملوان انزلی از ساعت ۱۹:۳۰ امروز در ورزشگاه تختی جم مقابل هم قرار گرفتند؛ دیداری که سرنوشتی در صعود و سقوط نداشت و به نوعی جنگ میان جدولی‌ها بود.

در شرایطی که نیمه اول متعادل پیگیری می‌شد، شاگردان محمد نصرتی که از امتیاز میزبانی هم بهره می‌بردند، در دقیقه ۳۱ صاحب یک ضربه پنالتی شدند که علی فاتح توانست این فرصت را تبدیل به گل کند تا نیمه اول با نتیجه یک بر صفر به سود پارس جنوبی به پایان برسد.

ملوان انزلی که نمی‌خواست بازنده این مسابقه باشند، در ادامه حملاتش همانند پارس جنوبی یک ضربه پنالتی بدست آورد که سجاد بازگیر در دقیقه ۶۳ موفق شد گلزنی کند و کار را به تساوی بکشد.

اما این پایان کار نبود و پارس جنوبی جم توانست گل دوم را توسط عرفان قهرمانی به ثمر برساند تا شاگردان مازیار زارع بدون کسب امتیاز شهر جم را ترک کنند و تقابل دو بازیکن سابق پرسپولیس به سود محمد نصرتی خاتمه یابد.

پارس جنوبی جم با کسب این پیروزی ۴۷ امتیازی شد و با صعود سه پله‌ای در جایگاه هشتم جدول لیگ دسته اول فوتبال ایران قرار گرفت و ملوان انزلی هم با ماندن در امتیاز ۴۶ و تفاضل گل کمتر نسبت به خیبر خرم‌آباد به رده دهم سقوط کرد.

خوشه طلایی 2 – خیبر خرم آباد 2؛ تقابل عاشوری با تیم سابق برنده نداشت
در نیمه نخست این تیم میهمان بود که بهتر فوتبال کرد و با نتیجه دو بر صفر به رختکن رفت. عارف رستمی و رضا شکری در دقایق 27 و 30 دروازه تیم خوشه طلایی را باز کردند. اما در نیمه مربیان ورق برای تیم خوشه طلایی برگشت و شاگردان وحید بیاتلو کامبک زدند تا شکست دو بر صفر را با تساوی دو بر دو عوض کنند و از این بازی به یک امتیاز دست پیدا کنند.

ابتدا مسعود کاظمینی بود که در دقیقه 55 دروازه تیم خیبر را باز کرد. در ادامه داور به سود تیم خوشه طلایی پنالتی اعلام کرد که این ضربه توسط علی مغنمیان و در دقیقه 70 به گل تبدیل شد و نتیجه بازی از 2-1 به دو – دو تغییر کرد. خوشه طلایی که با جبران گل های خورده روحیه گرفته بود سعی در زدن گل برتری داشت که این بار موفق نبود و در نهایت بازی با نتیجه مساوی دو بر دو خاتمه یافت.

خیبر اولین مسابقه ای بود که به هدایت محسن عاشوری وارد زمین می شد. این بازی مصاف محسن عاشوری با تیم سابقش یعنی خوشه طلایی بود. خوشه طلایی این فصل همانند فصل گذشته در هفته های پایانی شانس صعود به لیگ برتر را از دست داد. با این حال عملکرد این تیم در دو فصل اخیر در دسته اول قابل تحسین بوده است که در حد تیم های مدعی عمل کرده است. با اینکه توسط بخش خصوصی اداره می شود و از سویی از سوی مدیران استانی و شهری به خوبی حمایت نمی شود و با کمبود امکانات سخت افزاری در شهر ساوه مواجه است.

شهرداری آستارا 6 – گل ریحان 0؛ آستارا با توپ پر از سقوط گریخت
تیم فوتبال شهرداری آستارا فصل عجیبی را پشت سر گذاشت. شاگردان پایان رأفت که توانسته بودند عنوان قهرمانی نیم فصل را از آن خود کنند و یکی از شانس های صعود به لیگ برتر بودند، پس از یک افت فاحش و عجیب، تا رتبه های پایین جدول نیز سقوط کردند.

آنها در دیدار هفته سی و سوم لیگ دسته یک میزبان تیم سقوط کرده گل ریحان البرز بودند و با 6 گل مهمان خود را در هم کوبیدند. امین حقده و پژمان ثباتی هر دو در این بازی دبل کرده و 4 گل نخست تیمشان را به ثمر رساندند. عارف اکبری نیز در ثانیه های پایانی دبل کرد و گل های پنجم و ششم را وارد دروازه گل ریحان کرد تا در اتفاقی جالب 3 بازیکن آستارایی ها در این بازی دبل کنند.

شهرداری آستارا با این پیروزی 41 امتیازی شد و از رتبه پانزدهم و منطقه خطر رهایی پیدا کرد و به جایگاه سیزدهم رسید. تیمی که می توانست در این هفته های پایانی برای صعود به لیگ برتر تلاش کند، به دلیل مشکلات عدیده مالی، وارد یک بحران بزرگ شد و در نهایت در لیگ دسته اول ماندگار شد.

استقلال ملاثانی 3 – آرمان گهرسیرجان 3؛ بقا در لیگ با کامبک برابر حریف سیرجانی
استقلال ملاثانی که استرس ماندن در جمع تیم های دسته اولی را داشت در این بازی ارایه گر بازی تهاجمی بود و همین طور تیم آرمان گهر که نه خطر سقوط به دسته پایین تر را حس می کرد و نه استرس صعود به لیگ برتر را داشت.

ارایه بازی تهاجمی از سوی دو تیم موجب شد که 6 بار توپ از خط دروازه ها عبور کند که سهم هر تیم 3 گل بود. استقلال ملاثانی با این تساوی 39 امتیازی شد و نزدیک ترین تیم به منطقه خطر است اما دیگر خطر سقوط به دسته پایین تر این تیم را تهدید نمی کند به این خاطر که چوکا در مصاف با قشقایی با نتیجه دو بر یک شکست خورد و 34 امتیازی باقی ماند. این بدین معنی است که تیم چوکا به عنوان سومین تیم به دسته دوم سقوط کرده است و بازی آخر استقلال ملاثانی تشریفاتی خواهد بود.

اما این تساوی شمار امتیازات تیم آرمان گهر را به عدد 46 رساند و موجب حضور این تیم در رده یازدهم جدول شد. بقاء در جدول بازی ها در اواین فصل حضور در لیگ یک می تواند برای استقلال ملاثانی یک نتیجه خوب باشد. اما به طور حتم این تیم در فصل آتی باید به ایده های بهتری برای بازی و با امکانات سخت افزاری بهتری برای رقابت با تیم های حریف آماده شود چرا که همیشه بخت با استقلال ملاثانی یار نخواهد بود و این فصل دیدیم که تیم نود ارومیه که همانند استقلال ملاثانی به لیگ یک صعود کرده است راهی لیگ 2 شد و حضور چوکا هم بعد از حضور در لیگ یک کوتاه مدت بود.

چوکا تالش ۱- قشقایی شیراز ۲؛ حذف تلخ چوکا در خانه
امشب در هفته سی و سوم رقابت‌های لیگ آزادگان فوتبال ایران رقابت برای تیم‌های مدعی صعود به شدت داغ بود و از طرفی باید تکلیف دیگر تیم سقوط کننده مشخص می‌شد که در نهایت با شکست خانگی چوکا تالش در دقایق پایانی مقابل قشقایی، این تیم پس از گل ریحان و نود ارومیه به سومین تیم سقوط کننده تبدیل شد.

در این بازی و در نیمه نخست ابتدا تیم میزبان با پرهام جودی به گل رسید تا امیدها برای چوکا تا حدودی زنده نگه داشته شود. در نیمه دوم اما شرایط فرق کرد و مهدی لیموچی و در دقایق پایانی محمد خادمی برای قشقایی شیراز گل زدند تا حذف چوکا در خانه قطعی شود.

چوکا با این شکست از سی و سه بازی انجام داده سی و چهار امتیازی باقی ماند و در رده شانزدهم جدول رده بندی قرار گرفت. تیم پانزدهم استقلال ملاثانی است که با تساوی امروزش ۳۹ امتیازی و ماندنش در لیگ مسجل شد. چوکایی ها در آخرین بازی لیگ یکی خود هفته آینده به مصاف آرمان گهر خواهند رفت.