۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
سلام شیراز پس از 8 سال به لیگ برتر؛

فجرسپاسی قهرمان لیگ یک کشور شد

پرونده رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های کشور در فصل 1399-1400 امشب با برگزاری دیدارهای هفته سی و چهارم و پایانی این رقابت ها رسما بسته شد.
کد خبر: ۱۱۴۱۹۹
فجرسپاسی قهرمان لیگ یک کشور شد
به گزارش وب سایت دی اسپورت؛ پرونده رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های کشور در فصل 1399-1400 امشب با قهرمانی تیم فجرسپاسی و صعود هوادار تهران به رقابت های فصل آینده لیگ برتر باشگاه های کشور بسته شد.

*رایکا بابل 2 - خوشه طلایی ساوه 0 - پایان شیرین فصل برای شاگردان پیروز
رایکا بابل یکی از تیم‌های کاندیدای سقوط به لیگ دو بود اما با نتایج سینوسی که در هفته‌های گذشته به دست آورد و به تیم‌های مدعی لیگ یک کار را واگذار کرد و حریفان مستقیم خود در راه بقا در لیگ را شکست داد، توانست در لیگ یک دو هفته مانده به پایان فصل بقای خود را قطعی کند، از این حیث آن‌ها امشب در هفته سی و چهارم و پایانی لیگ یک باید دیدار تشریفاتی را در خانه خود برگزار می‌کنند.

حریف امشب شاگردان پیروز قربانی، خوشه طلایی ساوه بود؛ تیمی که اوج‌گیری فوق‌العاده‌ای در جدول امسال داشت و تا یک‌قدمی صعود به لیگ برتر هم رفت اما نتایج ضعیف چند هفته گذشته آن‌ها باعث شد تا شاگردان وحید بیاتلو شانس صعود به لیگ برتر را از دست بدهند و با انگیزه پایین و روحیه کم برای برگزاری آخرین مسابقه فصل به بابل سفر کنند.

نیمه اول مسابقه رایکا و خوشه طلایی علی‌رغم موقعیت‌سازی که بازیکنان دو تیم انجام دادند، بدون گل مساوی به پایان رسید و شاگردان دو سرمربی جوان فوتبال ایران یعنی پیروز قربانی و وحید بیاتلو نتوانستند در مقابل یکدیگر، پیروز شوند و به گل برسند و دو تیم با تساوی به رختکن رفتند.
 
اما با شروع نیمه دوم شکل حملات تیم میزبان جدی‌تر از نیمه اول شد و رایکایی‌ها برای رسیدن به گل برتری، تلاش زیادی را انجام دادند تا این‌که سرانجام مقاومت خط دفاعی خوشه طلایی ساوه شکسته شد و در فاصله‌ای دو دقیقه‌ای، شاگردان پیروز قربانی توسط محسن آقایی و محمد شادکام موفق به دو بار گلزنی شدند و ورق بازی به سود تیم میزبان برگشت.

در ادامه چند حمله نافرجام از سوی بازیکنان خوشه طلایی ساوه صورت گرفت که با ایستادگی خوب خط دفاعی رایکا همراه شد و در طرف مقابل تیم میزبان به دنبال مدیریت بازی بود تا بتواند پایان فصلی شیرین را با پیروزی خانگی مقابل خوشه طلایی ساوه تجربه کند؛ اتفاقی که رخ داد و دیگر توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا بازی با برتری 2 بر 0 به سود رایکا بابل خاتمه پیدا کند.

با این شکست بیرون از خانه، خوشه طلایی ساوه با 49 امتیاز در جایگاه نهم جدول به خود در فصل 1399-1400 لیگ پایان داد و در آن‌سوی شاگردان پیروز قربانی با پیروزی امشب‌شان در خانه، موفق شدند صعودی دو پله‌ای را در جدول داشته باشند و فصل را در جایگاه دوازدهم با 43 امتیاز به پایان ببرند.

*استقلال خوزستان 0- مس کرمان 1 - سه امتیاز مس در آخرین لحظات لیگ آزادگان
امشب در چارچوب بازی‌های هفته سی و چهارم لیگ آزادگان بازی‌ها به طور همزمان برگزار شد که سه تیم فجر، بادران و هوادار شانس صعود داشتند و تیم‌هایی مثل استقلال خوزستان و مس کرمان که تا همین هفته پیش شانس صعود داشتند در یک بازی بی تاثیر در صعود به لیگ برتر به مصاف هم رفتند.

استقلال خوزستان در شرایطی در آخرین دیدار فصل میزبان بود که در هفته گذشته سه بر صفر از فجرسپاسی شکست خورده بود در فاصله یک هفته تا پایان از کورس قهرمانی جا ماند. همچنین مس هم شانس صعود داشت که سه بر یک از هوادار باخت تا به سرنوشت شاهین دچار شده و در هفته سی و سوم شانس صعود را از دست بدهد.

این دیدار در نیمه اول با تلاش هر دو تیم برای گلزنی همراه بود که نتیجه‌ای در پی نداشت و دوتیم بدون گل به رختکن رفتند.نیمه دوم نیز تا دقیقه نودم توپی از خط دروازه‌ها رد نشد تا منتظر یک تساوی باشیم اما این مس بود که در دقیقه 90+2 با پیمان میری به گل رسید تا فصل را با سه امتیاز کسب کرده از اهواز به پایان برساند.

مس کرمان 55 امتیازی شد و با فاصله کمی از تیم‌های صعود کننده باید خود را برای فصل بعد آماده کند. در رده بعدی نیز شاهین بوشهر قرار دارد که دو باخت هفته‌های اخیر آن‌ها را از رویای صعود دور کرد و با 53 امتیاز به کار خود در این فصل پایان دادند.

*قشقایی شیراز 0 پارس جنوبی جم 0 - عملیات نجات با موفقیت به پایان رسید
یکی از دیدارهای تشریفاتی هفته سی و چهارم و پایانی لیگ دسته اول فوتبال ایران در فصل 1399-1400 در شرایطی امشب در شیراز پیگیری شد، که تیم فوتبال قشقایی شیراز با چهار هفته متوالی شکست‌ناپذیری و کسب 8 امتیاز، توانسته بود حساب خود را از جمع تیم‌های فانوس به دست لیگ یک جدا کند و خیالش از بقا در این تورنمنت را آسوده کند؛ از طرفی پارس جنوبی جم هم رتبه دهمی‌اش در لیگ یک قطعی شده بود و برای انجام دیداری کاملا تشریفاتی به شیراز سفر کرده بود.

تعیین‌تکلیف موقعیت دو تیم در جدول و امید نداشتن به صعود یا تلاش برای حفظ در لیگ یک باعث شده بود تا دو تیم انگیزه ویژه‌ای برای انجام دیدار هفته پایانی نداشته باشند و رقابت سردی میان آن‌ها در جریان باشد؛ هر چند که در جریان مسابقه چند موقعیت خطرناک روی دروازه دو تیم ایجاد شد اما توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا تقابل شاگردان داریوش هرمزی با شاگردان محمد نصرتی در شیراز بدون گل مساوی به پایان برسد.

با این نتیجه تیم فوتبال پارس جنوبی جم کار خود را با 48 امتیاز در رتبه دهم لیگ یک به پایان برد و برای بازگشت به لیگ برتر، باید امیدوار به فصل آینده باشد؛ تیم فوتبال قشقایی شیراز هم با فرار از مهلکه سقوط، با تک امتیازی که امشب در دیدار خانگی به دست آورد، 42 امتیازی شد و با توجه به دیگر نتایج، در جدول سقوطی دو پله‌ای را تجربه کرد و در جایگاه چهاردهم جدول رده‌بندی لیگ دسته اول فوتبال ایران را در فصل 1399-1400 به پایان برد.

مهم‌ترین دستاورد برای شیرازی‌ها در این فصل، فرار از سقوط به لیگ دو بود که با نتایج موفق و پنج هفته شکست‌ناپذیری متوالی در هفته‌های پایانی لیگ یک محقق شد و آن‌ها فصل آینده را نیز در لیگ دسته اول فوتبال ایران حضور خواهند داشت.

*شاهین بوشهر ۰ - استقلال ملاثانی ۲ - شاهین باخت، بازی دعوا شد
در چارچوب رقابت‌های هفته سی و چهارم و پایانی لیگ دسته اول فوتبال ایران، تیم‌های شاهین شهرداری بوشهر و استقلال ملاثانی که شانس صعود نداشتند و جزو گزینه‌های سقوط هم به حساب نمی‌آمدند، از ساعت ۱۹:۴۵ امشب در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر به مصاف هم رفتند.

شاهین شهرداری بوشهر که جایگاه چهارم جدول را به خود اختصاص داده و در صورت کسب پیروزی مقابل استقلال ملاثانی این رتبه را در پایان فصل حفظ می‌کرد، در نهایت با شکست برابر حریف رده پانزدهمی این دیدار خانگی را به پایان رساند.

رضا رضایی روی توپ ارسالی از جناح راست زمین موفق شد با ضربه سر دروازه شاهین شهرداری بوشهر را باز کند و استقلال ملاثانی را در دقیقه ۴۲ به گل اول بازی برساند تا این تیم به برتری یک بر صفر در نیمه نخست دست پیدا کند.

در دقیقه ۶۹ میلاد پاک‌پرور با دریبل سه مدافع شاهین شهرداری بوشهر و حرکت انفرادی تماشایی که در نهایت توپ را از بین پاهای دروازه‌بان حریف عبور داد، توانست دومین گل استقلال ملاثانی را به ثمر رساند و در نهایت این تیم به پیروزی ۲ بر صفر در بوشهر برسد.

شاهین شهرداری بوشهر با شکست ۲ بر صفر خانگی در آخرین مسابقه فصل ۵۳ امتیازی ماند، جایگاه رتبه چهارم جدول خود را به مس کرمان داد و به رده پنجم لیگ یک سقوط کرد و استقلال ملاثانی هم با صعود دو پله‌ای و کسب ۴۲ امتیاز، فصل را با قرار گرفتن در رتبه سیزدهم به پایان رساند.

البته در دقیقه ۵+۹۰ این مسابقه یکی از بازیکنان شاهین شهرداری بوشهر بخاطر درگیری اخراج شد و پس از آن هم با یک مربی استقلال ملاثانی درگیری لفظی پیدا کرد که همین تنش موجب درگیری فیزیکی شدید پس از پایان سوت مسابقه شد.

*هوادار تهران 1 - شهرداری آستارا 0 - صعود «هوادار» از دلِ تاریکی مطلق به لیگ برتر
بدون‌تردید جنجالی‌ترین جدال هفته پایانی لیگ دسته اول فوتبال ایران امشب در تهران رقم خورد، جایی که دو تیم هوادار تهران و شهرداری آستارا مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند و شاگردان رضا عنایتی به دنبال یک پایان خوش برای یک فصل سخت بودند و می‌خواستند با پیروزی مقابل حریف آستارایی‌ها صعودی بی‌حرف و حدیث به لیگ برتر فوتبال ایران را تجربه کنند و نام خود را به فهرست تیم‌های بیست و یکمین دوره لیگ برتر اضافه کنند؛ از طرف مقابل آستارایی‌های بی‌انگیزه برای صعود یا فرار از سقوط هم تنها انگیزه‌شان کسب نتیجه در تهران و بهبود جایگاه‌شان در پایان فصل لیگ یک بود.

نیمه اول بازی با شور و حساس خاصی پیگیری شد و دو تیم فوتبال تهاجمی را از خود نشان دادند؛ آستارایی‌ها حتی در نیمه اول فرصتی ایده‌آل برای گلزنی از روی نقطه پنالتی با اشتباه خط دفاعی هوادار به دست آوردند اما مسلم حق‌شناس سنگربان هوادار با مهار پنالتی امین حقده کاپیتان تیم فوتبال شهرداری آستارا، امیدهای تیمش را زنده نگه داشت، چرا که شکست هوادار و حتی تساوی بادران در بازی همزمان می‌توانست، عدم صعود بنفش‌پوشان تهرانی را رقم بزند که درخشش حق‌شناس نگذاشت.

بعد از این ضربه پنالتی، چند موقعیت گلزنی در اختیار شاگردان عنایتی قرار گرفت اما آن‌ها نتوانستند از این موقعیت‌ها استفاده کنند تا نیمه اول بدون گل مساوی به پایان برسد؛ در حالی‌که بازیکنان دو تیم به میدان آمدند تا نیمه دوم را برگزار کنند، قطعی برق ورزشگاه باعث اخلال در جریان برگزاری نیمه دوم شد و از حیث حساسیت، دو بازی همزمان گل‌ریحان-فجر و ملوان-بادران هم متوقف شد. این وقفه حدود 50 دقیقه به طول انجامید و پس از رفع مشکل برق، نیمه دوم بازی‌ها از جمله دیدار هوادار-شهرداری آستارا از سر گرفته شد.

با شروع نیمه دوم، شاگردان رضا عنایتی نسبت به نیمه اول موقعیت‌های بیشتری را روی دروازه حریف آستارایی ایجاد کردند تا این‌که سرانجام حسین صادقی موفق شد طلسم دروازه حریف را بشکند و روی یک کار تیمی گل اول بازی را به سود هوادار رقم زد تا خیال بنفش‌پوشان تهرانی از صعود به لیگ برتر آسوده شود، چرا که تفاضل گل هوادار نسبت به بادران بهتر بوده و عملاً خطری صعود هوادار را به لیگ برتر تهدید نمی‌کرد.

پس از گلزنی صادقی، تلاش بازیکنان تیم فوتبال هوادار بیشتر مدیریت بازی بود و آن‌ها به دنبال این بودند تا روزنه‌ای میان خط دفاعی شهرداری آستارا پیدا کنند و گل دوم را به ثمر رسانند، تلاشی که نافرجام برای رسیدن به گل بود اما در نهایت بازی با همان برتری یک گله روی ضربه دیدنی صادقی، به سود هوادار تهران پایان پذیرفت تا آن‌ها طعم اولین صعود به لیگ برتر را در پایان یک بازی پرماجرا بچشند.

در دقایق پایانی مسابقه، هم کادرفنی تیم فوتبال هوادار نسبت به عملکرد داور مسابقه اعتراض داشتند و هم این‌که در زمین مسابقه، اعتراضات شدیدی از سوی بازیکنان هوادار به داور مسابقه انجام شد که مسلم حق‌شناس دروازه‌بان هوادار در این اعتراضات با کارت زرد جریمه شد و اقدام به خودزنی که اتفاق جالب‌توجهی نیز در دقایق پایانی این مسابقه بود.

هوادار تهران با پیروزی که امشب به دست آورد، 60 امتیازی شد و با تفاضل گل کمتر نسبت به فجرسپاسی صدرنشین و البته تفاضل گل بهتر نسبت به بادران سوم جدولی، عنوان نایب قهرمانی لیگ دسته اول فوتبال ایران در فصل 1399-1400 را به دست آورد و به لیگ برتر فوتبال ایران در فصل بیست و یکم صعود کرد؛ البته با توجه به مشکلات مالی که هوادار با آن دست و پنجه نرم می‌کند و فراخوانی که برای فروش این تیم مطرح شده بود، سرنوشت حضور آن‌ها در لیگ برتر فصل آینده نیز نامعلوم است.

آن‌سوی میدان هم شهرداری آستارا با شکستی که امشب متحمل شد، بدون‌تغییر جایگاه‌اش در جدول، فصل را در موقعیت پانزدهم جدول با 41 امتیاز به پایان رساند، آن‌هم در شرایطی که آن‌ها نیم‌فصل نخست را در قامت قهرمان نیم‌فصل به پایان بردند و پس از گذراندن حواشی پرشمار، یک پایانی غیرمنتظره در این فصل از مسابقات لیگ یک داشتند.

*گل ریحان صفر – فجر سپاسی 3 - فجر با گل های کاپیتان قهرمان شد 
تیم فجر با پیروزی 3 بر صفر در برابر گل ریحان در کرج با 60 امتیاز به عنوان قهرمانی این فصل رقابت های فوتبال قهرمانی دسته اول باشگاه های کشور دست یافت و به لیگ برتر صعود کرد. 

به گزارش "ورزش سه"، فجر سپاسی که با تیم های هوادار و بادران هم امتیاز بود به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به این دو تیم با خیالی آسوده گام به میدان گذاشت و خوب می دانست پیروزی با هر نتیجه ای در این دیدار رای به صعود این تیم به لیگ برتر خواهد داد. بازی با حملات فجر شروع شد و این تیم خیلی زود به گل رسید. در دقیقه 9 ضربه حمید نعمتی فجر سپاسی را یک بر صفر پیش انداخت. در ادامه و بر خلاف تصور حملات فجر سپاسی نتیجه ای نداد و نیمه نخست با همین نتیجه پایان یافت. البته فجری ها خوشحال به رختکن رفتند چرا که در نیمه نخست نه هوادار موفق شد گلی به شهرداری آستارا بزند و نه بادران دروازه ملوان را باز کند. 

شروع نیمه دوم در این دیدار با تاخیر همراه بود به این خاطر که دقایق طولانی بازی هوادار در برابر شهرداری آستارا به دلیل قطعی برق استادیوم غدیر از جریان افتاده بود. سرانجام نیمه دوم این دیدار همانند دیدار هوادار در برابر شهرداری آستارا و ملوان مقابل بادران از سر گرفته شد. فجر سپاسی که با همین نتیجه قهرمان می شد با آرامش به بازی خود ادامه داد. در دقیقه 59 داور به سود تیم فجر سپاسی پنالتی اعلام کرد و حمید نعمتی پشت ضربه ایستاد و با پای غیر تخصصی توپ را تبدیل به گل کرد و نتیجه بازی دو بر صفر به سود فجر سپاسی شد. به نظر می رسید شاگردان علی کلانتری که از نتیجه دیگر بازی ها مطلع بودند دیگر به دنبال این نبودند خود را به آب و آتش بزنند. با این حال در دقایق پایانی بازی حملات فجر سپاسی ادامه پیدا کرد و این بار حمید نعمتی در ثانیه های پایانی پاس داد تا رضا آقابابایی گل سوم را به ثمر برساند. فجر با این پیروزی با 60 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به تیم هوادار و بادران قهرمان این فصل از بازی ها شد. 

نکته جالب اینکه فجر سپاسی در هفته سی و دوم و بعد از شکست هوادار در تهران به صدر جدول آمد و تا پیش از این صدرنشینی در لیگ یک را در فصل جاری تجربه نکرده بود. در هفته سی و دوم هم در خانه 3 گل به تیم مدعی شاهین شهرداری بوشهر زد تا صدرنشینی اش تدوام یابد و در نهایت با شکست گل ریحان در کرج قهرمان شود. این دومین بار است که فجر سپاسی با هدایت کلانتری به لیگ برتر صعود می کند. تیم گل ریحان هم با این شکست با 18 امتیاز از 34 بازی به کار خود پایان دهد و به لیگ دسته دوم سقوط کرد.  

تا دقایقی دیگر جشن قهرمانی تیم فجر سپاسی در استادیوم کرج برگزار می شود و جام قهرمانی به این تیم طی مراسم باشکوهی اهدا خواهد شد.

*ملوان انزلی صفر - بادران یک - بادران به دلیل تفاضل گل از صعود بازماند
یم فوتبال بادران تهران که همراه با فجرسپاسی شیراز و هوادار، سه گزینه صعود به لیگ برتر و سه تیم هم‌امتیاز به حساب می‌آمد، امروز در آخرین مسابقه فصل مهمان ملوان انزلی بود.

شاگردان امید روانخواه از ساعت ۱۹:۴۵ امروز در ورزشگاه تختی انزلی به مصاف ملوان رفتند و امید زیادی داشتند تا با کسب پیروزی در این مسابقه و از سوی دیگر توقف یا شکست فجر سپاسی یا هوادار، به لیگ برتر صعود کنند که این اتفاق برای آنها رخ نداد.

بادران تهران در دقیقه ۲۴ صاحب یک ضربه پنالتی شد که سید محسن حسینی، مدافع این تیم با بی‌دقتی و یک ضربه ناامید کننده توپ را به سمت چپ خود زد تا علیرضا حیدری با یک شیرجه خوب آن را دفع کند و شاگردان روانخواه را در گلزنی ناکام بگذارد.

نیمه اول با تساوی بدون گل خاتمه یافت و نیمه دوم هم بخاطر رفتن برق در ورزشگاه غدیر تهران و توقف بازی هوادار و شهرداری آستارا، با وقفه آغاز شد که در ادامه مسابقه نیز بازهم بادران تهران صاحب یک ضربه پنالتی شد.

رضا کرمانشاهی در لحظات پایانی مسابقه به سود تیم بادران اعلام پنالتی کرد تا بادران به دومین پنالتی در این بازی برسد. حمیدرضا کاظمی پنالتی اعلام شده به سود بادران را تبدیل به گل کرد و شاگردان روانخواه به برتری یک بر صفر مقابل ملوان رسیدند، اما این برد برای راهیابی آنها به لیگ برتر کافی نبود و بادران با تفاضل گل کمتر نسبت به فجرسپاسی و هوادار، در جایگاه سوم لیگ یک ایستاد و از صعود بازماند.

*سه گل و سه امتیاز به حساب خیبر و آرمان‌گهر
رقابت‌های هفته سی و چهارم و پایانی لیگ دسته اول فوتبال ایران امروز از ساعت ۱۹:۴۵ امشب به‌صورت همزمان برگزار شد که دو بازی بخاطر انصراف تیم‌های از پیش سقوط کرده چوکا تالش و نود ارومیه لغو شد.

در یکی از مسابقات، تیم آرمان‌گهر سیرجان باید در خانه میزبان چوکا بود، اما بخاطر اینکه سقوط تالشی‌ها پس از شکست در بازی هفته قبل قطعی شده بود، مسابقه امروز دو تیم برگزار نشد.

لغو این مسابقه موجب شد تا آرمان‌گهر سیرجان به برتری انضباطی ۳ بر صفر مقابل چوکا تالش دست پیدا کند تا ۴۹ امتیازی شود و فصل را با حضور در جایگاه نُهم جدول لیگ یک به پایان برساند.

همچنین تیم خیبر خرم‌آباد که در این فصل به دنبال راهیابی به لیگ برتر بود و در کسب این مهم ناکام ماند، با غیبت بازیکنان نود ارومیه در مسابقه، با نتیجه ۳ بر صفر به‌عنوان برنده این دیدار اعلام شد.

تیم فوتبال خیبر خرم‌آباد با این برد ۴۹ امتیازی شد و با تفاضل گل بهتر نسبت به خوشه طلایی ساوه و آرمان‌گهر سیرجان در رتبه هفتم ایستاد.