۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳
اختصاصی دی‌اسپورت؛

نظر و نکات آموزشی میرزابیگی در خصوص صحنه جنجالی هفته

کارشناس داوری کشور در خصوص صحنه جنجالی داوری هفته بیست و دوم توضیحاتی را ارائه داد.
کد خبر: ۱۲۰۶۷۰
نظر و نکات آموزشی میرزابیگی در خصوص صحنه جنجالی هفته
به گزارش وب سایت دی‌اسپورت؛ دو تیم خلیج‌فارس ماهشهر و شهرداری آستارا در شرایطی در هفته بیست و دوم لیگ یک به تساوی 2 بر 2 رضایت دادند که این دیدار در دقایق پایانی تحت تاثیر یک اتفاق عجیب قرار گرفت.

ماجرا از این قرار است که بازیکن شماره 23 خلیج فارس ماهشهر قبل از طی فرآیند تعویض با بازیکن شماره 24 به فاصله چند ثانیه با دریافت دو کارت زرد از سوی داور از زمین مسابقه اخراج می شود که در این شرایط تیم خلیج فارس بایستی 10 نفره به کار خود ادامه می داد و تعویض نیز صورت نمی گرفت؛ اما در عین ناباوری پس از اخراج فرآیند تعویض انجام و بازیکن شماره 24 به جای بازیکن اخراجی وارد زمین شد و تیم خلیج فارس نیز 11 نفره به کار خود ادامه داد!

پس از این اتفاق و بلافاصله پس از پایان مسابقه؛ باشگاه شهرداری آستارا نسبت به این اتفاق عجیب معترض و از باشگاه خلیج‌فارس ماهشهر به دلیل استفاده بازیکن غیرمجاز شکایت و خواهان سه بر صفر شدن بازی شد.

با این حال علی میرزابیگی کارشناس داوری کشور در خصوص این اتفاق در گفتگو با خبرنگار دی‌اسپورت اظهار داشت: این اتفاق از چند منظر قابل بررسی است؛ بحث اول نوع مدیریت بحران داور بازی در این صحنه می باشد؛ در لحظه‌ای که بازیکن شماره 23 قرمز پوش کارت زرد اول را دریافت می کند تصمیم درستی است؛ در عین حال و در ادامه به خاطر پافشاری بازیکن نسبت به رفتاری که دارد داور کارت زرد دوم و قرمز را به  بازیکن نشان می دهد که به نظر من داور در این صحنه بایستی سعه صبری بیشتری به خرج می‌داد و پس از کارت زرد اول بازیکن خاطی را با صحبت، کلام و مدیریت خوب به بیرون زمین هدایت می کرد که شاهد این همه جنجال در مسابقه نباشیم.

میرزابیگی ادامه داد: منظر دوم قانونی بودن یا نبودن تصمیم داور است؛ بازیکن شماره 23 با دریافت کارت زرد اول و بلافاصله کارت زرد دوم و قرمز از زمین مسابقه اخراج می‌شود و بازیکن جانشین زرنگی کرده و بلافاصله وارد زمین می‌شود و داور با دلیل عدم تمرکز بازی را با 11 بازیکن ادامه می دهد نکته‌ای که در خصوص شرایط تعویض حائز اهمیت می باشد این است که بازیکن تعویضی باید به صورت کامل از زمین خارج شود و بازیکن جانشین تنها با اجازه داور وارد زمین شود. همانطور که در ویدئو مشاهده می‌کنیم بازیکن شماره 23 در حقیقت بازیکن اخراج شده است قطعا تعویضی نمی تواند با بازیکن اخراجی صورت بگیرد.

این کارشناس داوری افزود: گویا تیم قرمز دقایق زیادی با 11 بازیکن به بازی ادامه داده و نتیجه مسابقه هم 2 بر 2 شده و می توانست نتایج دیگری با 10 بازیکن رقم بخورد اما با سوء مدیریت داور این قضیه اتفاق نیفتاد نه تنها داور، کمک داور، داور چهارم در این صحنه مقصر هستند باید با داور صحبت می کردند و اطلاعات را انتقال می دادند که کار به اینجا کشیده نشود.

میرزابیگی با تشریح نکات آموزشی در خصوص اینکه داوران در صحنه‌های این چنینی باید چه تصمیمی اتخاذ کنند؛ بیان داشت: در وهله اول داور در چنین صحنه‌هایی که کنار زمین شلوغ می شود؛ دستور شروع مجدد بازی را ندهد و با سعه صبر بیشتر با کمک داور و داور چهارم مشورت کند و بهترین تصمیم را در یک فضای آرام اتخاذ کند و دستور به شروع مجدد بازی بدهد.

وی ادامه داد: اگر دستور به شروع مجدد بازی داده شد و بازی را با 11 بازیکن ادامه داد در هر لحظه از بازی اگر به این نتیجه رسیدند و تمرکزشان به حالت اولیه برگردد و متوجه شدند مرتکب اشتباه شده‌اند باید بازی را متوقف کنند بازیکن جانشین را که وارد زمین شده و در واقع بازیکن اضافی است بخواهد که زمین مسابقه را ترک کند و پس از ترک بازیکن اضافی بازی را مجدد شروع کند اما در گزارش خود این موضوع را ذکر کند. قطعا داوران مسابقه شهرداری آستارا و خلیج فارس ماهشهر این کار را انجام ندادند و تیم قرمز مدت زمان زیادی را با 11 بازیکن ادامه داده است؛ این موضوع باید در گزارش داور ذکر شود.

کارشناس داوری کشور اضافه کرد: اصرار و پافشاری داور مسابقه بر این است که بازیکن پس از تعویض اخراج شده اما با توجه به فیلم‌های موجود کاملا واضح و مبرهن است چنین موضوعی اتفاق نیفتاده و این اشتباه تیم داوری علی الخصوص داور مسابقه بوده که روند غیرقانونی در فرآیند تعویض رقم خورده است.

میرزابیگی در پایان گفت: تصمیم برای اینکه چه اتفاقی بیفتد و چه نتیجه‌ای رقم بخورد قطعا برعهده ارکان قضایی فدراسیون فوتبال است.

نظر و نکات آموزشی میرزابیگی در خصوص صحنه جنجالی هفته

ترند های روز