۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
تب فوتبال در کهکیلویه و بویراحمد بالا رفت؛

نفت و گاز پس از ۸ سال به لیگ یک بازگشت

تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات لیگ دو به فصل آینده رقابت‌های لیگ یک صعود کرد.
کد خبر: ۱۲۱۲۷۸
به گزارش وب سایت دی‌اسپورت؛ هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور عصر امروز با برگزاری مسابقات گروه دوم به پایان رسید که در یکی از دیدارهای مهم این گروه تیم صدرنشین نفت و گاز گچساران از ساعت ۱۵:۴۵ در ورزشگاه شهید علیزاده بابلسر میهمان تیم رده یازدهمی شهدای بابلسر بود.

این دیدار به واسطه جایگاه دو تیم در جدول از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار بود؛ نفت و گازی‌ها که هفته پیش نتوانستند در سالروز سقوط‌شان به لیگ یک، بازگشت‌شان پس از ده سال را به این رقابت‌ها قطعی کنند به امید مسجل کردن صعودشان و تیم شهدای بابلسر نیز که با قرارگیری در رتبه  جدول گروه ب یکی از کاندیدهای اصلی سقوط به دسته پایین تر محسوب می‌شود برای فاصله‌گیری از دو تیم قعر جدولی پا به زمین مسابقه گذاشته بودند.

مسابقه دو تیم در دقایق ابتدایی تحت تاثیر مصدومیت شدید یکی از بازیکنان شهدای بابلسر و انتقال وی به بیمارستان، قرار گرفت اما با این حال نفت و گاز که با روحیه و انگیزه بالایی پا به زمین گذاشته بود توانست در دقیقه ۴۱ توسط عارف غلامپور یکی از برترین گلزنان به گل نخست دست یافت تا نیمه نخست با برتری گچسارانی‌ها خاتمه یابد. 

در نیمه دوم که شهدای بابلسر نمی‌خواست امتیازات این دیدار خانگی را از دست بدهد کار را هجومی آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم توانست توسط فرزاد طاهری به گل تساوی دست یابد.

در ادامه دو تیم تلاش زیادی برای به ثمر رساندن گل برتری داشتند اما موقعیت‌های هر دو تیم تبدیل به گل نشد تا در نهایت این مسابقه با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

با این نتیجه و با توجه به اختلاف امتیازی نفت و گاز گچساران با سایر تیم‌های مدعی این تیم در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات فصل جاری لیگ دو صعود مستقیم خود به رقابت‌های فصل آینده لیگ یک را قطعی و به لحاظ کسب افتخارات باشگاه گچسارانی، دومین صعود به این رقابت‌ها را تجربه کرد.

گچسارانی‌ها در حالی امروز و در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها جشن صعودشان به لیگ یک را برپا کردند که حدود ۱۰ سال پیش نیز با هدایت حسن اکرمی و مدیریت محمد حبیبی جشن صعود به لیگ یک را برای نخستین بار در تاریخ فوتبال گچساران برپا کرده بودند.

نفت و گاز گچساران در فصل 92-91 با هدایت حسن اکرمی به لیگ یک صعود کرد و دو فصلی در این رقابت‌ها حضور یافت. این تیم در نخستین سال حضورش در لیگ یک (فصل 93-92) با سرمربیگری محمدحسین ضیایی در مسابقات شرکت کرد و این مربی در پایان توانست سهمیه لیگ یکی گچساران را در رقابت‌ها حفظ کند.

نماینده گچساران در سال دوم (فصل 94-93) ابتدا با هدایت عباس چمنیان وارد مسابقات شد اما در ادامه او به دلیل کسب نتایج ضعیف از سمتش برکنار و احمد سنجری جایگزین وی شد، با این وجود شوک گچسارانی‌ها کارساز نشد چرا که سنجری هم نتوانست با این تیم نتایج مطلوبی را کسب کند و در نهایت نفت و گاز پس از حضور دو فصل متوالی در لیگ یک به لیگ دو سقوط کرد. 

اکنون و پس از گذشت ۸ سال از سقوط به لیگ دو این تیم مجددا توانست اینبار با هدایت داریوش یزدی مقتدرانه و با اختلاف ۱۰ امتیازی از سایر مدعیان به لیگ یک صعود کند تا بار دیگر تب فوتبال در استان کهکیلویه و بویراحمد علی الخصوص شهر گچساران بالا برود.

البته این نکته در خصوص فوتبال استان کهکیلویه و بویراحمد قابل ذکر است که علاوه بر نفت و گاز، تیم شهرداری یاسوج نیز در فصول قبل به عنوان نماینده این استان در رقابت‌های لیگ آزادگان حضور داشت اما سرنوشت این تیم سرانجام به دلیل سوء مدیریت‌ها به انحلال کشیده شد.

باشگاه شهرداری یاسوج در سال ۲۰۰۹ تأسیس و کار خود را از لیگ دسته دوم باشگاه‌های ایران شروع کرد. شهرداری‌چی‌ها در فصل اول حضور خود در لیگ دسته دو با اختلاف امتیازی اندک نتوانست به لیگ دسته یک صعود کند؛ ولی در فصل بعد یعنی در فصل ۸۹–۱۳۸۸ توانست با اقتدار کامل به عنوان تیم نخست به لیگ دسته یک صعود کند. تیم شهرداری یاسوج در آن فصل هیچ باخت خانگی‌ای نداشت و توانست این رکورد را در اولین فصل حضور خود در لیگ یک هم ادامه دهد.

این تیم پس از سه سال حضور در لیگ آزادگان در فصل ۹۳-۹۲ به لیگ دسته دوم سقوط و فصل بعدی هم به لیگ دسته سوم سقوط کرد و با اعلام مدیرعامل این تیم برای همیشه منحل گردید.

البته شهرداری یاسوج در فصل ۹۱-۹۰ این شانس را داشت تا راهی لیگ برتر شود اما در هفته های پایانی آن فصل نتایج مطلوبی نگرفت تا از صعود به سطح اول فوتبال کشور بازماند.