۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
اختصاصی دی‌اسپورت؛

بررسی سود و زیان پنج تیم بالای جدول لیگ یک از داوری‌ها

اختلاف ۴ امتیازی استقلال خوزستان با سایر مدعیان پس از اعمال و کسر سود و زیان داوری‌ها به صورت محسوسی کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۱۲۱۳۴۸
به گزارش وب سایت دی‌اسپورت؛ رقابت‌های لیگ آزادگان به هفته‌های پایانی و حساس خود رسیده و طی چهار هفته آینده سرنوشت تیم‌های صعود و سقوط کننده مشخص خواهد شد.

اعتراض بسیاری از تیم‌ها به اشتباهات تاثیرگذار داوری در ثبت نتایج مسابقات از هفته‌های ابتدایی مطرح بوده ولی با رسیدن به هفته‌های پایانی لیگ، اعتراضات به اوج خود رسیده است.
همین موضوع بهانه‌ای شد تا به بررسی آمار سود و زیان پنج تیم بالای جدول در نبود VAR بپردازیم.

با بررسی‌های به عمل آمده از کارشناسی‌های داوری در برنامه فوتبال یک و همچنین سایت دی‌اسپورت، تیم‌های سایپا و استقلال خوزستان از ابتدای فصل به لحاظ امتیازی به ترتیب با ۷ و ۶ امتیاز بیشترین سود را از اشتباهات تاثیرگذار داوری برده‌اند، به طوری که همین اشتباهات سبب شده برخلاف واقعیت، اختلاف امتیازی تیم استقلال خوزستان با سایر مدعیان به ۴ امتیاز برسد! نکته عجیب اینکه از سود ۶ امتیازی استقلالی‌ها از اشتباهات داوری ۴ امتیاز آن مربوط به نیم فصل دوم بوده است!

این تیم با همین سود ۴ امتیازی در نیم فصل دوم در صدر جدول پرسودترین تیم‌های مدعی از اشتباهات داوری از آغاز نیم فصل دوم تا پایان هفته سی‌ام قرار گرفته تا هم در آمار کل فصل و هم نیم فصل دوم یکی از پرسودترین تیم مدعی لیگ یک از اشتباهات داوری محسوب گردد.

در آمار سود از داوری کل فصل به لحاظ امتیازی تیم‌های خیبر خرم‌آباد، فجرسپاسی با دو ۲ امتیاز در رتبه‌های بعدی قرار دارند و در این میان جالب‌تر اینکه شمس آذر قزوین تیم قهرمان لیگ یک علاوه بر اینکه سود امتیازی از اشتباهات داوری نبرده بلکه متضررترین تیم از این اشتباهات لقب گرفته است!

شمس آذر قزوین از ابتدای فصل تا پایان هفته سی‌ام ۹ امتیاز خود را به دلیل اشتباهات تاثیرگذار داوری از دست داده تا متضررترین تیم مدعی لیگ یک از اشتباهات داوری لقب بگیرد، نکته جالب‌تر اینکه از هفته نخست تا هفته سی‌ام ۱۰ پنالتی محرز به سود شمس آذر از سوی داورها اعلام نشده است! البته در این میان استقلال خوزستان، فجرسپاسی و خیبر خرم‌آباد به ترتیب با زیان ۵، ۴ و ۳ امتیازی در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. جالب‌تر اینکه تیم سایپا با وجود اینکه بیشترین سود امتیازی را از اشتباهات داوری برده، اما هیچ ضرری به لحاظ امتیازی ندیده است!

موضوع سود و زیان داوری آنجایی جالب‌تر می‌شود که با اعمال امتیازی این سود و زیان‌ها؛ امتیازات ۵ تیم بالای جدول دستخوش تغییراتی می‌شود که بر اساس این تغییرات اختلاف ۴ و حتی ۶ امتیازی استقلال خوزستان با سایر تیم‌های مدعی به شکل محسوسی کاهش می‌یابد.

طبق جدول اصلاح شده شمس آذر قزوین که هم اکنون با ۶۱ امتیاز صعود و قهرمانی خود را در رقابت‌های لیگ یک مسجل کرده در جدول مسابقات ۷۰ امتیازی می شود، تیم استقلال خوزستان که با ۵۰ امتیاز در رتبه دوم قرار دارد با ۴۹ امتیاز در همان رتبه دوم باقی مانده و فجرسپاسی که با ۴۶ امتیاز به رتبه سوم تکیه زده ۴۸ امتیازی شده و به یک امتیازی استقلال می‌رسد.

تیم‌ خیبر خر‌آباد با ۴۵ در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد و سایپا با ۴۱ امتیاز بدون احتساب سود و زیان سایر تیم‌ها به رتبه هفتم جدول سقوط می‌کند.

البته در خصوص بررسی‌های بعمل آمده این نکات قابل ذکر است؛ در بازی سایپا - مس شهر بابک داور مسابقه به سود خودروسازان یک ضربه پنالتی اعلام کرد که کارشناس داوری دی اسپورت این پنالتی را اشتباه و کارشناس برنامه فوتبال یک نظر داور را تایید کرد که در مطلب فوق مبنا را نظر کارشناس دی اسپورت به عنوان مرجع انتشار قرار دادیم.

همچنین در دیدار سایپا - خیبر، نارنجی پوشان تهرانی اعتقاد داشتند توپ در محموطه جریمه با دست مدافع خیبر برخورد داشته و داور باید نقطه پنالتی را نشان می داد که کارشناس داوری معتقد بود فیلم ارسالی واضح نیست و از ابراز نظر امتناع کرد و در برنامه فوتبال یک هم با وجود پخش صحنه‌های داوری این مسابقه؛ روی صحنه‌ها کارشناسی صورت نگرفت که به نظر داور مسابقه بسنده کردیم.

بررسی سود و زیان پنج تیم بالای جدول لیگ یک از داوری‌ها