۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

پرسپولیس برای فصل جدید پدیده رو می‌کند؟

تمرینات آماده‌سازی پرسپولیس برای فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر با ۱۰ روز تاخیر و از تاریخ ۱۴ تیر در ورزشگاه شهید کاظمی استارت خورد و سرخپوشان ترکیبی از تمرینات هوازی، قدرتی و در عین حال کار با توپ را در برنامه‌های خود قرار دادند.
کد خبر: ۱۲۲۰۱۶

به گزارش دی اسپورت؛ تمرینات آماده‌سازی پرسپولیس برای فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر با ۱۰ روز تاخیر و از تاریخ ۱۴ تیر در ورزشگاه شهید کاظمی استارت خورد و سرخپوشان ترکیبی از تمرینات هوازی، قدرتی و در عین حال کار با توپ را در برنامه‌های خود قرار دادند. از اواخر هفته قبل بازی‌های دوستانه هم در برنامه‌های این تیم قرار گرفت و تا الان این تیم سه بازی را انجام داده است. یحیی گل‌محمدی در هر سه بازی تیمش را با دو ترکیب متفاوت به میدان فرستاد و بارها به شاگردانش متذکر شد که خیلی به خود فشار نیاورند تا دچار مصدومیت نشوند. او به این دلیل چنین توصیه‌ای داشت که تیمش در دوران سخت بدنسازی قرار دارد و بازی‌های دوستانه‌ فقط برای قرار گرفتن سرخپوشان در شرایط مسابقه در نظر گرفته شده است. با توجه به همین مساله تمامی بازیکنان حاضر در تمرینات سرخپوشان در این بازی‌های دوستانه فرصت عرض‌اندام پیدا کردند و برخی از آنها با عملکرد خوب توانستند که نظرها‌ را به خود جلب کنند. بازیکنان جوانی که در طول فصل آینده از آنها بیشتر خواهیم شنید.

 
 

در تابستان فصل گذشته نیز محمد عمری با آمادگی خوبی که در این مقطع از خود در بازی‌های دوستانه و تمرینات نشان داده بود توانست کم‌کم به ترکیب پرسپولیس راه یابد و بدون شک یکی از پدیده‌های لیگ بیست‌ودوم بود. به نظر می‌آید یحیی در نظر دارد برای لیگ بیست‌وسوم هم حداقل یکی دو پدیده دیگر برای پرسپولیس رو کند.

 

گلر‌هایی که خیال یحیی را راحت نکردند

اتفاق خوب برای پرسپولیس در دوران آماده‌سازی بازگشت علیرضا بیرانوند به تمرینات و مسابقات بود. با توجه به مصدومیتی که برای فک او در بازی ایران و ازبکستان رخ داد پیش‌بینی‌ها این بود که او شاید حتی به بازی‌های ابتدایی فصل هم نرسد اما مثل همیشه علی بیرو زودتر از آنچه پزشکان پیش‌بینی می‌کردند توانست مصدومیت را پشت سر بگذارد. اما مشکل پرسپولیس این است که جانشینی مطمئن برای دروازه‌بان ملی‌پوش خود ندارد. حتی احمد گوهری هم که از این تیم جدا شد نتوانست در طی دو فصل اعتماد یحیی و ننکا را جلب کند و به این خاطر او به صورت قرضی راهی آلومینیوم اراک شد. در این میان امیر رضا رفیعی و مهرشاد اسدی دو گلر جوانی که از تیم‌های پایه پرسپولیس به تمرینات بزرگسالان راه یافته‌اند در بازی‌های دوستانه اخیر این تیم فرصت بازی کردن پیدا کردند تا بلکه بتوانند اعتماد یحیی را جلب کنند. هر دو دروازه‌بان به اندازه کافی فرصت نشان دادن کیفیت خود را داشتند اما آنقدری که باید مطمئن نشان ندادند. با توجه به همین مساله یحیی تاکید داشته که حتما تیمش باید یک دروازه‌بان دوم و مطمئن در اختیار داشته باشد. در شرایط فعلی گزینه داخلی پرسپولیس محمدرضا خالدآبادی است که باشگاه هوادار برای صدور رضایتنامه او برای باشگاه استقلال منتظر پول نقد است. اگر این اتفاق نهایی نشود آن وقت این باشگاه تهرانی رضایتنامه دروازه‌بان خود را برای پرسپولیس صادر خواهد کرد. در این بین یکی دو دروازه‌بان دیگر داخلی هم به یحیی معرفی شده‌اند که او هنوز تصمیمی در مورد آنها نگرفته است.

پورعلی‌گنجی آماده‌تر از دو مدافع دیگر

پرسپولیس برای فصل پیش رو سه دفاع ملی‌پوش و نامدار دارد که انتخاب دو نفر آنها برای ترکیب اصلی سخت است. در همین راستا یحیی در دو بازی تدارکاتی اخیر تیمش که هر سه این مدافعان را در اختیار داشت سعی کرد در 4 نیمه متفاوت از زوج‌های مختلف استفاده کند. اما در این میان مرتضی پورعلی‌گنجی در بین مدافعان تیمش آماده‌تر به نظر می‌آید. او در بازی روز یکشنبه با پیکان یکی از بهترین‌های تیمش بود و چند بار هم دروازه حریف را با ضربات سر تهدید کرد. البته چون این مدافع از روز اول در تمرینات سرخپوشان حاضر بود از کنعانی و گولسیانی آماده‌تر به نظر می‌رسد و این شرایط تا قبل از شروع فصل طبیعتا تغییر خواهد کرد. باید دید تا آن موقع یحیی درنهایت کدام زوج را ترجیح می‌دهد یا اینکه به مانند بازی‌های دوستانه از سیستم چرخشی در خط دفاع تیمش بهره خواهد برد.

احمدی یحیی را امیدوار کرد

در روزهایی که علی نعمتی شرایط بازی کردن در دفاع چپ سرخپوشان را ندارد، فرصت خوبی در اختیار محمدمهدی احمدی قرار گرفته تا در پست دفاع چپ خودش را نشان دهد. احمدی فصل پیش هم در همین مقطع با تیم بزرگسالان تمرین می‌کرد و حتی تا نیم‌فصل در جمع سرخپوشان باقی ماند اما برای اینکه فرصت بازی پیدا کند نیم‌فصل به صورت قرضی به مسجدسلیمان رفت. احمدی در بازی با استقلال خوزستان و پیکان یکی از خوب‌های پرسپولیس بود. یحیی به حضور این بازیکن در حملات تیمش تاکید داشت که او در انجام این وظیفه موفق عمل کرد و چند موقعیت خوب گلزنی هم برای همبازیانش خلق کرد. یحیی در پست دفاع چپ در سه بازی دوستانه از وحید امیری هم استفاده کرد. درواقع در این بازی‌ها یک نیمه احمدی دفاع چپ بود و یک نیمه امیری. این یعنی اینکه یحیی در سمت چپ خط دفاع دیگر دغدغه‌ای ندارد و سه بازیکن مدنظرش برای این پست مشخص هستند. چه‌بسا نعمتی بعد از پشت‌سر گذاشتن مصدومیت شرایط سختی برای حضور در ترکیب اصلی را داشته باشد؛ چراکه شواهد امر نشان می‌دهد امیری در فصل آتی احتمالا بیشتر باید در پست دفاع چپ بازی کند.

هنانوف تنها ذخیره اسماعیلی‌فر

اما در سمت راست خط دفاع یحیی به مانند فصل پیش از قرار معلوم فقط دو گزینه مدنظر دارد. دانیال اسماعیلی‌فر و وحدت هنانوف دو بازیکنی هستند که فصل گذشته برای پرسپولیس در سمت راست خط دفاع بازی کردند و این اتفاق برای فصل پیش‌رو هم رخ خواهد داد. در چنین شرایطی باید گفت اگر وحدت از لیست پرسپولیس خارج شود آن وقت گزینه مطمئن دیگری برای جانشینی اسماعیلی‌فر نخواهد ماند. حتی هیچ یک از بازیکنان جوان و امید حاضر در تمرینات سرخپوشان هم قابلیت بازی در دفاع راست را ندارند. همین مساله شاید باعث شود که یحیی برای خارج کردن نام بازیکنی از لیست تیمش برای اضافه کردن مهاجم خارجی به فکر گزینه دیگری باشد. موضوعی که نشان می‌دهد سرمربی سرخپوشان باید خودش را برای انتخاب یک تصمیم سخت آماده کند. شاید بتوان گفت فرشاد فرجی در شرایط فعلی گزینه معقول‌تری برای خارج شدن از لیست سرخپوشان و انتقال قرضی به تیم دیگری باشد از این جهت که پرسپولیس در پست او سه مدافع ملی‌پوش دارد.

یک چهره جدید در بین هافبک‌ها

خط میانی پرسپولیس برای فصل پیش‌رو قرار است یک چهره جدید در خود ببیند. میلاد سورگی بازیکن 22 ساله‌ای که توانسته توجه یحیی گل‌محمدی را در بازی‌های دوستانه و تمرینات به خود جلب کند. این بازیکن در فصل پیش برای اولین بار در دیدار با مس رفسنجان توانست به ترکیب 18 نفره سرخپوشان راه یابد. سورگی قابلیت بازی با دو پا را دارد و هافبکی جنگنده و دونده به نظر می‌آید. بدون شک اگر او همین روند را در تمرینات سرخپوشان ادامه دهد برای فصل پیش‌رو حتی شانس بازی در تیمش را پیدا خواهد کرد. درواقع یکی از نفراتی که می‌تواند در پرسپولیس پدیده شود همین بازیکن است؛ هرچند در خط هافبک سرخپوشان ترافیک زیادی وجود دارد و کار سورگی برای حضور در ترکیب اصلی خیلی سخت است.

زاهدی در نقش یک تخریبچی

یحیی گل‌محمدی بعد از اینکه شهریار مغانلو را در خط حمله پرسپولیس از دست داد نتوانست بازیکنی با قابلیت دوندگی و جنگندگی او در این پست پیدا کند. بازیکنی که با دوندگی بی‌امان و قدرت بدنی بالا در نقش یک تخریبچی و پرس‌کننده در نوک خط حمله سرخپوشان عمل کند. اما به نظر می‌آید او برای فصل پیش‌رو دغدغه‌ای در این مورد نداشته باشد. از این جهت که شهاب زاهدی تقریبا همان بازیکنی است که یحیی دنبالش بود. او در بازی‌های دوستانه اخیر پرسپولیس در نقش یک مهاجم دونده و پرتلاش ظاهر شده و خط دفاع حریفان را با این نوع بازی حسابی تحت فشار قرار می‌دهد. همین مساله باعث می‌شود که بازیکنان کناری و پشت سر زاهدی فضا و فرصت بیشتری برای گلزنی پیدا کنند. با توجه به این مساله احتمال اینکه پرسپولیس با یک مهاجم نوک بازی کند خیلی زیاد است و کار عبدی هم برای رقابت با زاهدی آسان نخواهد بود. ناگفته نماند شهاب هنوز آن‌طور که باید گلزن و چهارچوب‌شناس نشان نداده و از این‌رو یحیی برای خط حمله حتما باید دنبال یک تمام‌کننده تمام‌عیار به مانند لوکادیا باشد.

بازگشت مهاجم مصدوم

در اوایل دی ماه سال پیش بود که علیرضا خدادادی در تمرینات پرسپولیس از ناحیه رباط صلیبی دچار آسیب‌دیدگی شدید شد. این در شرایطی بود که او توانسته بود نظر مثبت یحیی گل‌محمدی را به خودش جلب کند و حتی شانس بازی کردن را هم پیدا کند. اما در حال حاضر خدادادی مصدومیت را پشت سر گذاشته و توانسته به روزهای خوبش برگردد. یحیی در بازی‌های دوستانه نیز توجه ویژه‌ای به این بازیکن داشته و به نظر می‌آید برای فصل پیش‌رو روی این بازیکن جوانش حساب کرده است.

رقابت جانانه در فصل پیش رو

محمد عمری که فصل پیش به زحمت توانست به ترکیب اصلی پرسپولیس راه یافته و نمایش درخشانی از خود ارائه دهد در اواخر دچار مصدومیت شد و حتی شانس حضور در اردوی تیم ملی را از دست داد. اما این مصدومیت باعث شد که سعید صادقی با بازگشت به ترکیب اصلی سرخپوشان آنقدر خوب کار کند که دیگر فرصتی برای عرض‌اندام عمری باقی نماند. با توجه به همین مساله انتظار می‌رود که برای فصل جدید شاهد رقابت تنگاتنگی بین عمری و صادقی در سمت راست خط هافبک سرخپوشان باشیم. در شرایط فعلی عمری آماده‌تر به نظر می‌آید و یکی از بهترین‌های تیمش در بازی‌های دوستانه بوده است. موضوعی که نشان می‌دهد دست یحیی در خط جلو و مخصوصا در کناره‌ها کاملا باز است.


منبع: فرهیختگان