۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
پنالتی سایپا سوخت؛ داماش متضرر احتمالی!

کارشناسی داوری بازی‌های هفته نخست لیگ یک

داوری بازی‌های هفته نخست لیگ یک مورد کارشناسی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۲۲۶۷۷
کارشناسی داوری بازی‌های هفته نخست لیگ یک
به گزارش وب سایت دی‌اسپورت؛ هفته نخست رقابت‌های لیگ یک روز شنبه و یکشنبه ۱۱ شهریورماه برگزار شد؛ هفته نخست مسابقات هفته‌ای بود که تیم‌های داوری در این هفته از رقابت‌ها کمترین اشتباه تاثیرگذار بر نتیجه داشتند و تنها از ۹ مسابقه برگزار شده لیگ؛ در دیدار سایپا و دریای بابل نارنجی پوشان پایتخت از اشتباه تاثیرگذار داور مسابقه متضرر شدند.

خبرنگار دی‌اسپورت در راستای بررسی عملکرد کوبل‌های داوری در مسابقات هفته نخست، صحنه‌های مورد اعتراض تیم‌ها را در اختیار علی میرزابیگی یکی از کمک داوران باتجربه سابق فوتبال کشور که پس از بازنشستگی وارد عرصه کارشناسی شده است؛ قرار داد تا نظر این کارشناس داوری کشور را در خصوص صحنه‌ها جویا شود‌؛ که در ادامه صحنه‌ها را مشاهده کرده و نظرات وی را می‌خوانید:

*داماش گیلان - مس کرمان ( داماش متضرر احتمالی!)
علی میرزابیگی در خصوص صحنه نخست از ۵ صحنه داوری این مسابقه که در دقیقه ۲۸ در محوطه جریمه مس روی امید پورقنبری رخ داد و داماشی‌ها معتقد بودند باید داور در این صحنه اعلام خطای پنالتی می‌کرد؛ اظهار داشت: این صحنه خطا نیست و ادامه بازی بهترین تصمیمی بود که داور در این صحنه گرفت.

 وی در مورد صحنه بعدی که در دقیقه ۳۳ در گوشه محوطه جریمه مس رخ داد و لاجوردی پوشان اعتقاد داشتند بازیکن مس بر روی پژمان نجات مرتکب خطا شده اما علاوه بر چشم پوشی از اعلام خطا به اشتباه به بازیکن‌شان اخطار داده است؛ گفت: هر چند این صحنه خطا است؛ اما كارت زرد داور نیز به دليل اعتراض درست است.

این کارشناس داوری در خصوص مهم‌ترین صحنه داوری این بازی که در دقیقه ۵۵ و قبل از گل تساوی بخش مس در میانه زمین رخ داد که به موجب آن صحنه به نظر می‌رسد بازیکن مس با گذاشتن پا بر روی پای بازیکن داماش ارتکاب خطا می‌شود؛ بیان داشت: به نظر می‌رسد بازیکن سفید - نارنجی پا روی پای بازيكن آبی می‌گذارد ولی به دليل دور بودن صحنه، به طور قطعی قابل ارزيابی نيست.

میرزابیگی در خصوص دو صحنه پایانی این مسابقه که در دقایق ۶۵ و ۴+۹۰ در محوطه جریمه مس رخ داد و داماشی‌ها باز هم در هر دو صحنه اعتقاد به خطای پنالتی داشتند؛ اظهار کرد: در صحنه نخست (دقیقه ۶۵) توپ به دست بازیکن مس برخورد دارد ولی دست در حالت طبيعی قرار دارد و نمی‌تواند خطای پنالتی باشد. در مورد صحنه آخر (دقیقه ۴+۹۰) نیز باید بگویم خطایی رخ نداد که داور بخواهد اعلام خطای پنالتی کند.


*چادرملو - شهرداری آستارا (اعتراص‌های بی‌مورد)
او در رابطه با صحنه مورد اعتراض باشگاه چادرملو در دقیقه ۲۹ نیمه نخست مسابقه گفت: داور به صحنه کاملا نزدیک بوده و اشراف کامل به صحنه دارد؛ از اين زاويه و فاصله که می بینیم خطای پنالتی نيست.

میرزابیگی در خصوص صحنه مورد اعتراض باشگاه شهرداری آستارا در دقیقه ۴۲ نیمه نخست که اعتقاد بر این داشتند که در محوطه جریمه چادرملو خطای پنالتی صورت گرفته است؛ بیان کرد: تصاویر موجود قابل تشخیص و ارزیابی نیست؛ و فقط به این بسنده می‌کنم که جای گیری داور در این صحنه بد نیست.


*نفت مسجدسلیمان - فجرسپاسی (جای اعتراض وجود ندارد!)
کارشناس داوری کشور در مورد تک صحنه این مسابقه که مورد اعتراض فجری‌ها قرار داشت و آنها بر این باور بودند که قبل از گل برتری نفت داور به اشتباه به سود این تیم خطا اعلام کرده و همان توپ وارد دروازه آنها شده است؛ تصریح کرد: اول اينكه اصلا خطايی نشد و داور به نظرم در این صحنه اشتباه كرد؛ نکته بعدی اينكه اين طرز فكر كه اگر دو صحنه قبل گل را خطا می‌گرفت، نتيجه تغيير می‌كرد در فوتبال مدرن این موضوع مصداقی ندارد، مگر اينكه در همان صحنه‌ كه داور به اشتباه خطا گرفت توپ مستقيم وارد دروازه می‌شد که در صحنه‌های این چنینی حتی VAR هم دخالت می‌کند.

وی افزود: ولی در اين صحنه هر چند به اشتباه خطا اعلام شده است اما نمی‌توان جای اعتراضی نسبت به اینکه قبل از گل خطا رخ داده است؛ وجود داشته باشد چرا که فاز بازی دو بار عوض شد و در فاز دوم گل به ثمر رسید.


*سایپا تهران - دریای بابل (پنالتی نارنجی‌پوشان سوخت)
ایشان در ارتباط با تک صحنه این بازی که مورد اعتراض و واکنش تند باشگاه سایپا نیز قرار گرفت؛ اظهار داشت: دست بدن را به حالت غيرطبيعی بزرگ كرده به همین دلیل برخورد توپ به دست خطای پنالتی می‌باشد و چون شوت به سمت دروازه است حتما بايد به بازیکن دریای بابل اخطار نیز نشان داده می‌شد.


*شهر راز شیراز - استقلال ملاثانی (دید کارشناس مثل دید داور است)
میرزابیگی در خصوص برخورد خشن بازیکن استقلال ملاثانی با بازیکن شهر راز شیراز بیان داشت: ديد ما جهت كارشناسی در خصوص این صحنه دقيقا ديد داور بازی اما با فاصله دورتری است كه نمی‌توانيم محل برخورد را جهت بودن يا نبودن خطا تشخيص دهيم، به همين دليل اين تصوير قابل ارزيابی صحيح نمی‌باشد.


*نفت و گاز گچساران - خوشه طلایی (برخورد طبیعی فوتبال)
وی در پایان در رابطه با صحنه مورد اعتراض باشگاه نفت و گاز گچساران اینطور توضیح داد: تصویر لحظه ای که بازیکن می افتد را نشان می دهد ولی به نظرم خطا نیست و یک برخورد طبیعی می باشد.