۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کارشناسی صحنه جنجالی هفته سوم؛

اشتباه تاثیرگذار سه متری کمک داور علیه خیبر!

کارشناس داوری کشور می‌گوید کمک داور بازی مس سونگون و خیبر خرم آباد در مورد تصمیم‌گیری بر صحنه گل خیبر دچار تردید و اشتباه شده است.
کد خبر: ۱۲۲۷۸۱
اشتباه تاثیرگذار سه متری کمک داور علیه خیبر!
به گزارش وب سایت دی‌اسپورت؛ هفته سوم رقابت‌های لیگ یک روز گذشته برگزار شد که در یکی از دیدارهای مهم این هفته تیم خیبر خرم‌آباد در تبریز با وجود ارائه بازی سرتاسر هجومی به خصوص در نیمه دوم با تک گل زودهنگام حسین فلاحیان که در دقیقه ۱ مسابقه به ثمر رسید، نتیجه را به میزبان خود مس سونگون واگذار کرد تا دومین شکست فصل خود را تجربه کند.

خیبری‌ها که در نیمه نخست با شکست راهی رختکن شده بودند، برای جبران نتیجه بدست آمده، به مراتب هجومی‌تر از نیمه اول در نیمه دوم ظاهر شدند، فشار حملات خرم‌آبادی‌ها برای به ثمر رساندن گل تساوی بخش منجر شد تا این تیم در دقیقه ۵۲ بر روی ضربه سر حسین نخودکار به گل تساوی دست یابد، اما این گل پس از فعل و انفعالات و اعتراض تیم میزبان مردود اعلام شد تا بازی کماکان با برتری سونگونی‌ها ادامه یابد!

این در حالی است که پس از به ثمر رسیدن گل، داور و کمک داور گل خیبری‌ها را پذیرفتند اما به یکباره و با اعتراض بازیکنان و اعضای کادرفنی مس، در تصمیمی بحث برانگیز و جنجالی نظر کمک داور و داور این مسابقه بازگشت و این گل از سوی آنها مردود اعلام شد تا اینبار اعتراض تیم میهمان را بدنبال داشته باشد.

بازبینی صحنه‌ گل مردود شده خیبر از زوایای مختلف توسط کارشناسان نشان می‌دهد که داور و کمک داور دوم این مسابقه که از تجربه کمتری برای قضاوت در سطوح بالاتر برخوردار هستند، در اعلام نظر نهایی خود دچار تردید و اشتباه تاثیرگذار در نتیجه مسابقه شده‌اند.

در شرایطی که پیش از این باشگاه خیبر خرم‌آباد از کمیته داوران درخواست کرده بود از داوران باتجربه در دیدارهای این تیم و سایر تیم‌های مدعی استفاده شود، اما کمیته داوران بدون توجه به این درخواست مهم در بازی روز گذشته از تیم داوری استفاده کرد که به تازگی و در فصل جاری مجوز حضور از رقابت‌های لیگ دو به لیگ یک را گرفته‌اند و حاصل این تصمیم عجولانه از سوی کمیته داوران اشتباه تاثیرگذار و مردودی گل صحیح خرم‌آبادی‌ها شد که بدنبال آن کسب حداقل یک امتیاز مهم و خارج از خانه را از این تیم سلب کرد.


برای اطلاع از نظر کارشناسان در خصوص این صحنه جنجالی به سراغ علی میرزابیگی یکی از کارشناسان باتجربه داوری رفتیم تا نظر وی را در خصوص این صحنه جویا شویم.

میرزابیگی که خودش زمانی یکی از کمک داوران باتجربه فوتبال کشور محسوب می‌شد و پس از بازنشستگی به کارشناسی داوری روی آورده است، در رابطه با این صحنه در گفتگو با خبرنگار دی‌اسپورت اینطور توضیحات خود را شروع کرد: این صحنه آفساید نیست، همانطور که در تصاویر ملاحظه می‌کنید در لحظه زدن توپ توسط هم دسته بازیکن قرمز، مهاجم آخر و مدافع ماقبل آخر که به دروازه‌بان نزدیک تر‌ هستند در یک خط قرار دارند و حتی یک مقدار هم جلوتر هستند به نظر من کمک داور به خاطر جای گیری اشتباهی که داشت نتوانست روی تصمیم خودش مصرانه بایستد و تصمیم خودش را تایید کند، اگر شما دقت کنید، تقریبا سه متر از نفر ماقبل آخر فاصله دارد به همین خاطر روی تصمیمش مردد شد، به طوری که ما می بینیم کمک داور ابتدا اعلام گل می‌کند و پس از اینکه تیم سفید اعتراض می‌کند، تصمیمش را عوض می‌کند و رای به آفساید بودن صحنه می‌دهد.

میرزابیگی ادامه داد: ولی اگر بازیکن قرمز از مدافع ماقبل آخر (سفید) جلوتر بود کمک داور به خاطر اینکه مهاجم زاویه دید دروازه‌بان را بلاک می‌کرد باید اعلام آفساید می‌کرد، این گل کاملا صحیح است و من فکر می‌کنم اعلام آفساید اشتباه بود.