۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴

همه قهرمانان لیگ برتر؛ پرسپولیس رکورددار قهرمانی

پرسپولیس نهمین قهرمانی خود در لیگ برتر را به دست آورد تا سرخپوشان پایتخت از این نظر نیز تیم نخست ایران لقب بگیرند.
کد خبر: ۱۲۷۵۵۰
همه قهرمانان لیگ برتر؛ پرسپولیس رکورددار قهرمانی

به گزارش"فوتبال آزادگان"؛ بیست‌وسومین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال پس از فراز و نشیب‌های زیاد امشب با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و شاگردان اوسمار ویرا با کسب 68 امتیاز بالاتر از استقلال 67 امتیازی توانست جام را بالای سر ببرد. در زیر نگاهی به قهرمانان ادوار گذشته می‌اندازیم.

لیگ اول؛  81-1380
در حالی که همه اهالی فوتبال خبر از قهرمانی راحت استقلال در هفته آخر می‌دادند، اما این اتفاق رقم نخورد و پرسپولیس از شکست آبی‌ها در انزلی مقابل ملوان نهایت استفاده را برد و با شکست فجرسپاسی در تهران، نخستین قهرمان ایران در اولین دوره لیگ برتر فوتبال (جام خلیج فارس) لقب گرفت. در این فصل، فولاد پس از سرخابی‌های پایتخت رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

لیگ دوم؛ 82-1381
در این فصل سپاهان اصفهان با هدایت فرهاد کاظمی جام قهرمانی را بالای سر برد و پاس تهران و پرسپولیس هم رتبه‌های بعدی را در اختیار گرفتند. در این فصل استقلال در جایگاه عجیب نهم جدول قرار گرفت.

لیگ سوم؛ 83-1382
در این فصل همه نگاه‌ها به پرسپولیس پرستاره با بازیکنانی مانند علی دایی، کریم باقری، مهرداد میناوند و ... بود، اما سرخپوشان پس از حاشیه‌هایی که برای آنها به وجود آمد مقامی بهتر از پنجم را کسب نکردند. در این فصل پاس و استقلال رقابت تنگاتنگی داشتند و در نهایت پاس تهران آخرین قهرمانی خود در بالاترین سطح فوتبال ایران را به دست آورد. در آن فصل استقلال به مقام دوم رسید و فولاد هم جایگاه سوم را کسب کرد.

لیگ چهارم؛ 84-1383
فولاد پس از اینکه در لیگ‌های اول و سوم به مقام سوم رسیده بود، در این فصل با هدایت ملادن فرانچیچ کروات نخستین قهرمانی خود در سطح اول فوتبال ایران را به دست آورد. در این فصل ذوب‌آهن و استقلال پشت سر فولاد قرار گرفتند و پرسپولیس هم در رتبه چهارم جدول قرار گرفت.

لیگ پنجم؛ 85-1384
بالاخره در این فصل صبر طرفداران آبی به پایان رسید و استقلال نخستین قهرمانی در لیگ برتر خلیج فارس را با امیر قلعه‌نویی کسب کرد. در این فصل پاس و سایپا در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. جالب است که در این فصل پرسپولیس در جایگاه نازل سیزدهم کارش را به پایان رساند.

لیگ ششم؛ 86-1385
قرعه قهرمانی در این فصل به نام سایپا درآمد. نارنجی‌پوشان تهرانی فصل را با ورنر لورانت آغاز کردند، اما پس از جدایی سرمربی آلمانی، این علی دایی بود که در پایان فصل به‌عنوان مربی و بازیکن جام قهرمانی لیگ ششم را بالای سر برد. استقلال اهواز و پرسپولیس هم دو تیمی بودند که در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. استقلال، قهرمان فصل گذشته هم در این فصل به مقام چهارم رسید. 

لیگ هفتم؛ 87-1386
دراماتیک‌ترین قهرمانی لیگ، در این فصل رقم خورد. سپاهان و پرسپولیس تا هفته آخر با 58 و 56 امتیاز در رتبه‌های اول و دوم قرار داشتند و دیدار آخر آنها در ورزشگاه آزادی مقابل هم قهرمان لیگ هفتم را مشخص می‌کرد. این دیدار در حالی که تا دقیقه 96 با نتیجه تساوی و در نتیجه قهرمانی زردپوشان اصفهانی دنبال می‌شد، به یکباره ورق برگشت و پرسپولیسی‌ها با زدن گل برتری، جام را در پایان بالای سر بردند. در این فصل صباباتری هم در جایگاه سوم قرار گرفت.

لیگ هشتم؛ 88-1387
رقابت قهرمانی در لیگ هشتم به هفته آخر کشیده شد و استقلال و ذوب‌آهن مشخص‌کننده قهرمان لیگ در هفته پایانی بودند. ذوب‌آهن با 66 امتیاز در صدر جدول قرار داشت و استقلال 63 امتیازی در رتبه دوم بود، اما شکست ناباورانه ذوبی‌ها در اهواز مقابل فولاد، باعث شد تا استقلالی‌ها با برتری مقابل پیام در مشهد، همه چیز را به نفع خود رقم بزند و به لطف تفاضل گل بهتر جام قهرمانی لیگ برتر را برای دومین بار بالای سر ببرند.

 لیگ نهم؛ 89-1388
سپاهان پرستاره دومین قهرمانی‌اش در لیگ برتر را با امیر قلعه‌نویی به دست آورد و این قهرمانی آغازی بود برای حکمرانی سه ساله اصفهانی‌ها در لیگ برتر. شاگردان قلعه‌نویی در این فصل دو هفته به پایان لیگ قهرمانی‌شان را مسجل کردند. ذوب‌آهن و استقلال تیم‌هایی بودند که در این فصل در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

لیگ دهم؛ 90-1389
دومین قهرمانی پیاپی زردپوشان اصفهانی باز هم با هدایت امیر قلعه‌نویی رقم خورد و سپاهان همانند فصل گذشته با در اختیار داشتن شماری از ستاره‌های داخلی و خارجی از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. استقلال و ذوب‌آهن نسبت به فصل گذشته جایگاه‌شان تغییر کرد و به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

لیگ یازدهم؛ 91-1390
سپاهان نخستین‌ تیمی بود که توانست در لیگ برتر در قهرمانی هت‌تریک کند، اما این بار هدایت طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود برعهده مرد نام‌آشنای کروات زلاتکو کرانچار بود، سپاهان در پایان این فصل با کسب چهارمین قهرمانی خود در لیگ برتر، تبدیل به پرافتخارترین تیم لیگ تا آن سال شد. پس از سپاهان، تیم‌های تراکتور و استقلال در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

لیگ دوازدهم؛ 92-1391
استقلال پس از بازگشت دوباره امیر قلعه‌نویی، توانست در این فصل نوار قهرمانی‌های پیاپی سپاهان را پاره کند و برای سومین بار در لیگ برتر جام قهرمانی را بالای سر برد. این دوره از لیگ آخرین فصلی بود که با حضور 18 تیم برگزار می‌شد و استقلال با 67 امتیاز توانست مقام قهرمانی را به دست بیاورد. در فصل دوازدهم لیگ برتر سپاهان و تراکتور رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

لیگ سیزدهم؛ 93-1392
در لیگ سیزدهم، فولاد هم در زمره تیم‌هایی قرار گرفت که بیش از یک بار جام قهرمانی را بالای سر برد. فولادی‌ها توانستند در این فصل با سرمربیگری حسین فرکی در هفته پایانی توانستند با برتری مقابل گسترش فولاد و بالاتر از پرسپولیس و نفت تهران قهرمان شوند.

لیگ چهاردهم؛ 94-1393
آخرین قهرمانی سپاهان تا به امروز، در این فصل رقم خورد. در هفته پایانی این فصل، همه منتظر بودند تا قهرمان لیگ در دیدار رو در روی تراکتور و نفت تهران در تبریز مشخص شود، اما تساوی در این بازی باعث شد که شاگردان حسین فرکی (سپاهان) برای پنجمین بار قهرمان شوند، مقامی که تا به امسال آخرین قهرمانی سپاهان هم تا به امسال محسوب می‌شود.

لیگ پانزدهم؛ 95-1394
یکی دیگر از فصل‌هایی که قهرمان در روز آخر مشخص می‌شد، لیگ پانزدهم بود. استقلال خوزستان و پرسپولیس تا هفته پایانی رقابت شانه به شانه‌ای داشتند و شاگردان عبدالله ویسی در پایان به لطف تفاضل گل توانستند قهرمان شوند. استقلال خوزستان آخرین تیم تهرانی است که تا به امروز قهرمان لیگ شده و از آن فصل تا به امروز هشت بار پرسپولیس و یک بار هم استقلال قهرمان شده‌اند.

لیگ شانزدهم؛ 96-1395
پرسپولیس پس از 9 سال ناکامی در رسیدن به قهرمانی، توانست با برانکو قهرمانی زودهنگامی را به دست بیاورد. سرخپوشان در پایان این فصل با اختلاف 9 امتیازی نسبت به استقلال جام قهرمانی را از آن خود کردند. پس از استقلال هم تراکتور در رتبه سوم قرار گرفت.

لیگ هفدهم؛ 97-1396
مدافع عنوان قهرمانی (پرسپولیس) در این فصل هم کار را با قدرت آغاز کرد و همانند لیگ شانزدهم، در هفته پایانی و با اختلاف 9 امتیازی نسبت به ذوب‌آهن (تیم دوم) دبل و جام قهرمانی را کسب کرد. در این فصل ذوب‌آهن و استقلال هم به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

لیگ هجدهم؛ 98-1397
آخرین فصل حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس هم با قهرمانی این تیم به پایان رسید. سرخپوشان در این فصل تنها یک بار مقابل فولاد (افشین قطبی) شکست خوردند تا پس از سپاهان، دومین تیمی باشند که در لیگ برتر، در قهرمانی هت‌تریک می‌کنند. سپاهان و استقلال هم به ترتیب دوم و سوم شدند.

لیگ نوزدهم؛ 99-1398
پس از جدایی برانکو از پرسپولیس، همه می‌گفتند که این تیم در سراشیبی قرار می‌گیرد، اما سرخپوشان که فصل را با گابریل کالدرون آرژانتینی شروع کرده بودند در ادامه راه با حضور یحیی گل‌محمدی توانستند پوکر کنند و برای چهارمین سال پیاپی قهرمان ایران لقب بگیرند و نخستین تیمی باشند که در قهرمانی پوکر کرده‌اند. 

لیگ بیستم؛ 00-1399
در این فصل، پرسپولیس از ابتدا کار را با یحیی گل‌محمدی آغاز کرد و این بار هم رقابت قهرمانی سرخپوشان با سپاهان بود و سرخپوشان در پایان فصل توانستند با یک امتیاز برتری نسبت به سپاهان محرم نویدکیا پنجمین قهرمانی پیاپی را جشن بگیرند. استقلال هم رتبه سوم را در این فصل کسب کرد.

لیگ بیست و یکم؛ 01-1400
سرانجام در این فصل طلسم 9 ساله آبی‌ها با قهرمانی باشکوه استقلال به پایان رسید. آبی‌پوشان با هدایت فرهاد مجیدی توانستند بدون اینکه یک شکست را در کارنامه خود داشته باشد قهرمان شوند، تا چهارمین قهرمانی آنها در لیگ برتر بیشتر از همیشه در یاد هواداران این تیم ماندگار شود. پرسپولیس و سپاهان هم تیم‌های دوم و سوم این فصل بودند.

لیگ بیست و دوم؛ 02-1401
هشتمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر در حالی در بیست‌ودومین دوره این رقابت‌ها رقم خورد که در میانه‌‌های فصل پس از لغزش سرخپوشان، گل‌محمدی و شاگردانش سپاهان و استقلال را بالاتر از خود در جدول می‌دیدند، اما هفت پیروزی پیاپی پرسپولیس در بازی‌های پایانی باعث شد که نام پرسپولیس بر روی جام قهرمانی حک شود.

لیگ بیست و سوم؛ 03-1402
بیست‌وسومین دوره لیگ برتر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و سه تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان مدعیان قهرمانی در این فصل بودند، اما در هفته‌های پایانی شاگردان مورایس از کورس قهرمانی خارج شدند و رقابت قهرمانی بین سرخابی‌های پایتخت تا هفته پایانی ادامه پیدا کرد و در نهایت پرسپولیس در هفته سی‌ام با پیروزی برابر مس رفسنجان توانست نهمین قهرمانی خود در لیگ برتر را کسب کند. پرسپولیس در این فصل رکورد امتیازگیری خود در قهرمانی‌های متعدد‌اش در لیگ برتر را هم شکست. نکته جالب درباره نهمین قهرمانی پرسپولیس این است که سرخپوشان با صدرنشینی در سه هفته پایانی، صدرنشین و در نهایت قهرمان شدند.

پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر فوتبال به شرح زیر است:

1- پرسپولیس (9 قهرمانی)

2- سپاهان (پنج قهرمانی)

3- استقلال (چهار قهرمانی)

4- فولاد (دو قهرمانی)

5- پاس تهران، سایپا و استقلال خوزستان (یک قهرمانی).