۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳

رضا یزدانی؛ ابهام بزرگ کاروان ایران

وضعیت رضا یزدانی برای حضور در المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو هنوز مشخص نیست.
کد خبر: ۴۴۸۷۹

 به گزارش خبرگزاري " دي اسپورت " ، وضعیت رضا یزدانی برای حضور در المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو هنوز مشخص نیست. درحالی‌که شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد بیشتر از دو هفته است که ترکیب تیم اعزامی به این بازی‌ها را اعلام کرده؛ اما تا به این لحظه معلوم نیست آیا کشتی‌گیر مازنی وزن ٩٧ کیلوگرم کشورمان می‌تواند مسافر ریو باشد یا نه. هرچند شورای فنی پیش‌تر گفته بود درصورت برطرف‌شدن آسیب‌دیدگی کامل رضا یزدانی، با اعزام او به المپیک ریو موافقت می‌کنند.

 

کاپیتان باانگیزه تیم ملی کشتی آزاد ایران بعد از اینکه از ناحیه آشیل پا با مصدومیت جدی مواجه شد، مدت‌ها از تمرین دور بود؛ تا اینکه سه ماه پیش تمرینات خود را برای حضور در المپیک از سر گرفت. به گفته کادر فنی، او دراین‌مدت با وجود درد بسیار، با یک پای مصدوم، پابه‌پای سایر اردونشینان تمریناتش را انجام داده به این امید که در المپیک ریو روی سکو برود تا حسرتی را که از المپیک قبلی بر دلش مانده از یاد ببرد. اما آن‌طور که شنیده می‌شود، پلنگ جویبار این روزها وضعیت خوبی ندارد و نمی‌تواند در فاصله چند روزی که به شروع المپیک ریو مانده به آمادگی کامل برسد. تورج ملک‌محمدی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی، روز گذشته به رسانه‌ها گفت: «کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد با توجه به وضعیت خاص رضا یزدانی در آستانه المپیک، به‌تازگی گزارشی درباره روند بهبودی وی برای فدراسیون پزشکی ارسال کرده است؛ اما در نهایت باتوجه به پیگیری فدراسیون پزشکی و حساسیت شرایط یزدانی در المپیک، این کمیته ویژه پزشکی موضوع را بررسی و به‌صورت مستقل اعلام نظر می‌کند.

 

پس از ارزیابی نه‌چندان رضایت‌بخش اعضای کمیته از وضعیت آسیب‌دیدگی یزدانی به لحاظ پزشکی، کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد چند روز فرصت خواسته تا گزارش نهایی خود را به کمیته مذکور ارائه دهد تا هرچه زودتر در این مورد خاص تصمیم‌گیری شود».اظهارات ملک‌محمدی نشان می‌دهد قهرمان کشتی جهان، شانس زیادی برای رفتن به المپیک ریو ندارد: «با توجه به حساسیت‌های خاصی که از ابعاد مختلف به دلیل سابقه مصدومیت این کشتی‌گیر در المپیک لندن وجود دارد، قطعا مسئولان و کادر فنی نیز به دنبال حضور یزدانی مصدوم در المپیک نیستند و درصورت اصرار یزدانی به حضور در المپیک و تأیید کادر فنی، خودش باید مسئولیت این موضوع را بپذیرد. کمیته پزشکی در این‌باره با نظر کارشناسی و مستقل از ملاحظه دیگری اعلام نظر خواهد کرد».امیر توکلیان، مربی ویژه آزادکاران المپیکی اوزان ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم، دراین‌باره به «شرق» گفت: «رضا یزدانی درحال‌حاضر به یک آمادگی ٦٠ تا ٧٠ درصدی رسیده. باوجود اینکه درد زیادی دارد، اما خیلی باانگیزه تمریناتش را انجام داده و مورد قبول کادر فنی هم بوده است؛ اما از اینجای کار به بعد تصمیم با کمیته پزشکی فدراسیون است و ما دخالتی دراین‌باره نمی‌کنیم؛ چون سلامت ورزشکار از هر چیز برای ما مهم‌تر است. کمیته پزشکی فدراسیون هفته دیگر تشکیل جلسه خواهد داد تا رأی نهایی درباره اعزام این کشتی‌گیر به المپیک صادر شود».

 

توکلیان در پاسخ به این سؤال که اگر یزدانی با این شرایط به المپیک اعزام شود، می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد یا نه، گفت: «کشتی ورزش بی‌رکوردی است و نمی‌توان درباره آن پیش‌بینی کرد. حمید سوریان هفت مدال طلای جهان و المپیک را دارد آیا شما می‌توانید بگویید او در المپیک ریو هم طلا می‌گیرد».براساس نظر شورای فنی کشتی آزاد درصورتی که رضا یزدانی، نفر اول وزن ٩٧ کیلوگرم این تیم، نتواند به المپیک ریو برسد، امیر محمدی به‌عنوان نفر جایگزین به این بازی‌ها اعزام خواهد شد. رضا یزدانی که مصدومیت با او عجین شده، یکی از شانس‌های کسب مدال طلای ایران در المپیک ٢٠١٢ لندن بود که آنجا هم به دلیل آسیب‌دیدگی از ادامه رقابت‌ها انصراف داد و در مرحله نیمه‌نهایی از گردونه مسابقات حذف شد. خیلی از کارشناسان بر این باورند اگر یزدانی به شرایط مسابقه برسد، می‌تواند یکی از بخت‌های اول مدال طلا برای کاروان ایران در المپیک ریو باشد. مسابقات کشتی آزاد بازی‌های المپیک روزهای ٢٧ تا ٣١ مرداد در سالن کاری‌اوکا شهر ریودوژانیرو انجام خواهد شد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:روزنامه شرق