۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰

آبی‌ها در وضع قرمز

استقلال برای دومین‌بار در تاریخ لیگ‌برتر در جایگاه یکی مانده به آخر در جدول قرار گرفت.
کد خبر: ۴۶۰۸۰

به گزارش خبرگزاري " دي اسپورت " ، استقلال برای دومین‌بار در تاریخ لیگ‌برتر در جایگاه یکی مانده به آخر در جدول قرار گرفت. آبی‌ها یک بار دیگر این شرایط سخت و بحرانی را تجربه کرده بودند. در لیگ هشتم که امیر قلعه‌نوعی سرمربی استقلال بود در هفته ششم آبی‌ها در رده هفدهم قرار گرفتند. در آن‌سال استقلال قلعه‌نوعی به یک باره متحول شد و علاوه بر این‌که بازی‌های زیبایی را به نمایش می‌گذاشت توانست قهرمان شود. حالا هم استقلالی‌ها امیدوارند بلکه معجزه‌سال ٨٧ برایشان تکرار شود و دوباره به روزهای خوب برگردند.

 

استقلالی که فقط از دور دل می‌برد

 

استقلال منصوریان لیگ را خوب شروع نکرد. تیمی که خیلی خوب بسته شد و از پرامیدهای لیگ بود. تیمی که از دور همه چیز آن کامل و به اصطلاح جنسش جور بود. تیمی با سرمربی جوان و با انگیزه از جنس استقلال، بازیکنانی که هر کدام در پست خود بهترین هستند و ستاره‌هایی که می‌توانند گره کور بازیها را باز کنند. همه چیز قبل از شروع لیگ برای استقلال ایده‌آل به نظر می‌رسید. منصوریان حرفهای قشنگ می‌زد و از اصطلاحات اروپایی استفاده می‌کرد. او حتی برای ریکاوری تیمش هم روش اروپایی‌ها را در نظر گرفته بود. کسانی که تمرینات استقلال را از نزدیک می‌دیدند از انگیزه بالای مربی و بازیکنان می‌گفتند. استقلالی‌ها فصل شروع نشده، سرود قهرمانی خواندند اما فوتبال در ٣ هفته ابتدایی لیگ روی بدش را به آبی‌ها نشان داد. کسب یک امتیاز از ٩ امتیاز ممکن برای استقلال مدعی قهرمانی فاجعه است. استقلال پس از گذشت ٣ هفته از لیگ از ٢ بازی خانگی و یک بازی خارج از خانه فقط ٢ امتیاز گرفته و با بحران روبه‌رو شده است. بحرانی که می‌تواند یکی از سخت‌ترین سال‌های استقلالی‌ها را پیش روی آنها قرار دهد.

 

حسنی خو نیامده، رفت

 

مشکلات این روزهای استقلال یکی، دو تا نیست. وقتی در فاصله دو روز مانده تا سومین بازی استقلال در لیگ ناگهان سرپرست باشگاه برکنار می‌شود و فردی جایگزین او می‌شود که کمتر کسی پیش بینی‌اش را می‌کرد، معلوم است که بازیکنان هم در زمین نمی‌توانند تمرکز داشته باشند. حسنی‌خو با نظر وزیر ورزش اول مدیرعامل استقلال شد و بعد سرپرست باشگاه! این همه تناقض و پیچیدگی دلیل محکمی است برای سردرگمی استقلالی‌ها درون مستطیل سبز. آنها نمی‌دانند تا یک ساعت آینده باید با چه کسی در باشگاه طرف باشند و سرنوشت صندلی مدیریت چه می‌شود و باید نگران مطالباتشان هم باشند که از فصل‌های گذشته روی هم تلنبار شده است. حسنی‌خو در شرایطی مدیرعامل یا سرپرست استقلال شد که خودش هم می‌دانست تناسبی با این پست پردردسر ندارد. او بعد از شکست استقلال مقابل تیم تازه وارد به لیگ برتر میدان را خالی کرد و استعفا داد. حالا استقلال است و موجی از بحران بدون مدیرعامل. البته زمانی عضو هیأت‌مدیره استقلال می‌گوید تنها نگرانی او اعصاب خراب هواداران است:  «تنها نگرانی ما شکست‌هایی است که روی اعصاب هواداران و ما تأثیر می‌گذارد وگرنه این استقلال احیا می‌شود. درباره استعفای حسنی‌خو هم نمی‌توانم چیزی بگویم چون باید جلسه فوق‌العاده‌ای برای انتخاب مدیرعامل تشکیل دهیم. ما به منصوریان و تیمش فشاری وارد نمی‌کنیم تا با تمرکز بالا برابر سایر رقبا به میدان بروند.»

 

ستاره‌های کم سو

 

در این‌که فشار روی استقلالی‌ها به‌ویژه ستاره‌های این تیم زیاد است، شکی نیست. قابل پیش‌بینی بود که استقلال بعد از دو بازی که به برد نرسیده، در ورزشگاه آزادی و با حضور ٥٠‌هزار هوادارش تحت شدیدترین استرس‌ها قرار دارد تا مقابل صنعت نفت به گل برسد. استرس نگذاشت استقلالی‌ها زودتر از دقیقه ٦٦ به گل برسند. همین فشار زیاد باعث شد مهاجمی مثل کاوه رضایی ساده‌ترین توپ‌ها را به گل تبدیل نکند و بازیکنی با سابقه امید ابراهیمی در دقیقه ٩٣ خطای پنالتی بدهد. این روزها ستاره‌های استقلال کم سوتر از همیشه هستند و موجی از ناامیدی را در دل هوادارانشان ایجاد کرده‌اند. بدتر از کم سو بودن استقلالی‌ها که این روزها می‌تواند به این تیم ضربه بزند، دودستگی هواداران این تیم است. این روزها استقلالی‌ها رسما تبدیل به دو دسته شده‌اند. یک دسته آنهایی هستند که از منصوریان حمایت می‌کنند و دسته دیگر کسانی هستند که نه‌تنها به منصوریان بلکه به مهدی رحمتی هم رحم نمی‌کنند و آنها را از دم تیغ می‌گذرانند. به نظر می‌رسد تنها چیزی که می‌تواند در مقطع فعلی استقلالی‌ها را به آینده امیدوار کند اتحاد و همدلی است وگرنه روزهای سخت‌تر از این در انتظار استقلالی‌ها خواهد بود.

 

فکری:  استقلال نیاز به زمان دارد

 

همبازی سابق منصوریان بابت شرایط استقلال ابراز نگرانی می‌کند اما می‌گوید به توانایی‌های منصوریان اطمینان دارد. محمود فکری درباره وضع استقلال به «شهروند» می‌گوید:  «معلوم بود که استقلال در بازی با صنعت نفت تحت فشار قرار می‌گیرد. هواداران از این تیم برد می‌خواستند و بازیکنان هم دچار استرس بودند. شرایط برای استقلال سخت شده اما این تیم می‌تواند درست شود. منصوریان توانایی زیادی دارد که قبلا این توانایی را ثابت کرده است. استقلالی‌ها نگران نباشند و اگر موفقیت می‌خواهند باید حمایت کنند. هنوز اتفاقی نیفتاده و استقلال می‌تواند این بازیها را جبران کند.»

 

وی درباره مشکل اصلی استقلال می‌افزاید:  «این تیم به هماهنگی نیاز دارد. مثلا در بازی با نفت دیدیم که رابسون با رحمتی هماهنگ نبود. بقیه بازیکنان هم هنوز نمی‌توانند در زمین به خوبی همدیگر را پیدا کنند. همین باعث شده که استقلال نتواند آنطور که می‌خواهد بازی کند. باید بپذیریم که استقلال تغییرات زیادی نیاز داشته و باید هماهنگی زیادی بین بازیکنان ایجاد شود. من به این استقلال امید زیادی دارم و معتقدم این تیم درست می‌شود. مطمئن باشید یکی، ٢ بازی دیگر این استقلال همانی می‌شود که مردم می‌خواهند.»

 

پرسپولیس فصل قبل یا...؟

 

استقلال این روزهای علیرضا منصوریان ما را به یاد پرسپولیس فصل قبل برانکو در همین مقطع می‌اندازد که با بازیهای پرانتقاد نمی‌توانست از رقیبانش امتیاز بگیرد و حتی درهفته سوم در رده شانزدهم جدول جای گرفت. تیم‌سال گذشته پرسپولیس توانست خودش را جمع و جور کند و به مسابقات برگردد اما آیا استقلال هم توانایی چنین کاری را دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال تا چند هفته آینده با تدابیری که منصوریان در نظر می‌گیرد، مشخص خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: روزنامه شهروند