۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳

ورزشگاه تبریز در مسیر نقش جهان

ماجرای بازسازی ورزشگاه یادگار امام(ره) برای خودش قصه ‌هزار و یک شب شده است.
کد خبر: ۴۷۸۳۳

 به گزارش خبرگزاري " دي اسپورت " ، ماجرای بازسازی ورزشگاه یادگار امام(ره) برای خودش قصه ‌هزار و یک شب شده است. بازسازی این ورزشگاه از حدود دوماه قبل آغاز شده و قرار براین بود که تا بیستم شهریورماه ورزشگاه، به باشگاه تراکتور تحویل داده شود اما روند بازسازی این ورزشگاه امیدوار‌کننده نبوده و با وضع موجود بعید است که یادگار امام(ره) به دیدار تراکتورسازی و پرسپولیس برسد. مشکلات مالی و عمل نکردن شرکت توسعه و تجهیز به تعهداتش در قبال پیمانکار این ورزشگاه، باعث شده کار بازسازی یادگار آنطور که باید پیش نرود.

 

یادگار، نقش جهان نشود

 

تعلل در روند بازسازی ورزشگاه یادگار باعث نگرانی تراکتوری‌ها شده است. تراکتور که در دو بازی خانگی‌ در ٤ هفته ابتدایی لیگ در ورزشگاه اختصاصی‌اش به میدان رفته، دوست دارد هرچه زودتر به یادگار برگردد، چون ورزشگاه خانگی این باشگاه شرایط مناسبی برای برگزاری بازی ندارد. شرایط بازسازی یادگار آن‌قدر نگران‌کننده هست که امیر قلعه‌نوعی هم دیروز از بابت آماده نشدن ورزشگاه ابراز نگرانی کرده و گفته؛ امیدوار است سرنوشت این ورزشگاه مثل نقش جهان اصفهان نشود. ازسوی دیگر مشکلات مالی ایجادشده برای پیشروی پروژه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. پیمانکار این ورزشگاه ادعا می‌کند ظاهرا مسئولان اداره ورزش و جوانان آذربایجان و شرکت توسعه اماکن ورزشی هیچ مبلغی تاکنون پرداخت نکرده‌اند و همین باعث شده در روند کار تعلل ایجاد شود.

 

تهدید پیمانکار به توقف پروژه

 

بدقولی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که قرار بوده دو‌میلیارد تومان بابت بازسازی یادگار پرداخت کند، باعث شد پیمانکار این پروژه رسما تهدید به تعطیلی کار کند. علی فرخ‌نیا، پیمانکار پروژه یادگار دراین‌باره می‌گوید: «ما تاکنون اقدامات موثری در یادگار امام(ره) انجام دادیم. با هزینه شخصی پروژه پیشرفت خوبی داشته است، سیستم گرمایشی فوق‌العاده نصب شده اما مشکل اصلی این است که از طرف کارفرما و دولت هیچ پولی به ما پرداخت نشده است. به هرجا هم می‌رویم، دوستان ما را پاسکاری می‌کنند و عملا تاکنون پولی نگرفتیم. حدود دو‌میلیارد تومان برای انجام پروژه یادگار هزینه درنظر گرفته شده است و تا امروز که حدود دوماه گذشته، یک ریال هم از این پول به ما پرداخت نشده است.» این پیمانکار رسما از آماده نشدن ورزشگاه برای دیدار با پرسپولیس می‌گوید و تهدید را هم چاشنی حرف‌هایش می‌کند: «من تاکنون با هزینه شخصی امور را جلو بردم اما هر پیمانکاری تا حدی توان مالی دارد. بیشتر از این دیگر نمی‌توانم هزینه‌ای دراین خصوص انجام دهم و باید مرا ساپورت مالی کنند. اگر پولی به من پرداخت نشود، قطعا نمی‌توانم منابع مالی را آنطور که باید پیش ببرم و ناخودآگاه زمان تحویل پروژه عقب می‌افتد.» با وجود ادعای مسئولان ورزشگاه یادگار و اداره کل ورزش بعید است که این ورزشگاه به دیدار حساس پرسپولیس و تراکتور برسد.

 

تراکتور- پرسپولیس لغو می‌شود؟

 

اگر ورزشگاه یادگار تا تاریخ بازی پرسپولیس و تراکتور آماده نشود، این دیدار لغو خواهد شد؛ چون ورزشگاه‌های دیگر تبریز نمی‌توانند میزبان این مسابقه بزرگ باشند و شورای تأمین هم مجوز برگزاری این دیدار را در ورزشگاه اختصاصی تراکتور نمی‌دهد. لغو این بازی درصورت آماده نشدن ورزشگاه یادگار امام محتمل‌ترین گزینه پیش‌روی سازمان لیگ است. البته پرسپولیسی‌ها هم این درخواست را به سازمان لیگ داده و گفته‌اند با تراکتور در یادگار بازی می‌کنند.

 

پیمانکار باید غرامت بدهد

 

بهزاد جهانی، روابط عمومی اداره ورزش آذربایجان درباره ادعای پیمانکار مبنی بر تعلل در روند بازسازی ورزشگاه  به «شهروند» می‌گوید: «وقتی با این پیمانکار قرارداد بستیم، به ما موعد ٩٠روزه بابت تحویل دادن ورزشگاه را داد. ما درتمام روزهای گذشته هم پیگیر بودیم که ورزشگاه در موعد مقرر تحویل داده شود. بابت هریک روز تأخیر که در تحویل دادن ورزشگاه اتفاق بیفتد، از پیمانکار غرامت خواهیم گرفت و این صحبت‌ها که می‌خواهند کار را بخوابانند، درست نیست.» جهانی درباره عدم پرداخت بودجه به پیمانکار می‌گوید: «مدبر، رئیس اداره تجهیز اماکن ورزشی از یادگار بازدید کرده و قول داده مشکلات برطرف شوند. این‌که چرا هنوز پولی پرداخت نشده را نمی‌دانم اما بازسازی یادگار از مصوبه‌های دولت است و دولت هم پیگیر این موضوع خواهد بود. اگر پیمانکار بخواهد کار را زمین بگذارد، ورزشگاه به هفته پنجم نمی‌رسد و آن‌وقت سازمان لیگ درباره این دیدار تصمیم‌گیری خواهد کرد. بودجه هم بالاخره واریز می‌شود و مشکلی پیش نمی‌آید.»

 

نظمی: یادگار برای هفته پنجم آماده می‌شود

 

با وجود تمام مشکلات ورزشگاه یادگار، جمشید نظمی مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان مدعی است، این ورزشگاه برای دیدار تراکتور و پرسپولیس آماده می‌شود. نظمی درباره آخرین وضع یادگار می‌گوید: «همه کارها طبق برنامه پیش می‌رود و مشکلی نیست. هواداران فوتبال تبریز نگران نباشند، طبق برنامه ورزشگاه برای هفته پنجم لیگ برتر آماده می‌شود و بازی تراکتورسازی و پرسپولیس افتتاحیه خواهد بود.» وی صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «یک‌سوم لوله‌ها در زمین کار گذاشته شده است. تا آخر هفته هم عملیات لوله‌گذاری تمام می‌شود. چمن هم رولی است و زمان زیادی برای نصبش لازم نیست. من به قلعه‌نوعی و تراکتوری‌ها اطمینان می‌دهم که نگران نباشند و ورزشگاه در موعد مقرر آماده خواهد شد.»

 

مشکلات چمن ورزشگاه

 

اما تنها موضوعی که می‌تواند روند آماده‌سازی ورزشگاه یادگار امام(ره) را به کندی بیندازد، مشکلات مالی نیست. دیگر مشکلی که ممکن است آماده‌سازی ورزشگاه را به تعویق بیندازد، بحث واردات چمن آن است. ظاهرا شرکتی که قرار است از آن چمن جدید ورزشگاه یادگار خریداری شود، یک شرکت آلمانی است که باید چمن را به ترکیه بفرستد و از آن‌جا چمن ترخیص شود و به ایران بیاید. اتفاقی که ممکن است خیلی به طول بینجامد و باعث نگرانی شده است. البته متولیان ورزش تبریز باز هم ابراز امیدواری کرده‌اند که مشکلی پیش نخواهد آمد اما با شرایط موجود بعید است تراکتوری‌ها حالا حالاها بتوانند در یادگار بازی کنند.

منبع: روزنامه شهروند