۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴

مسابقه سرنوشت ساز برای بردی‌اف و سردار

روستوف امشب فرصت دارد با عبور از آژاکس آمستردام به لیگ قهرمانان اروپا برسد.
کد خبر: ۴۹۵۳۶

به گزارش خبرگزاري " دي اسپورت " ،  روستوف امشب فرصت دارد با عبور از آژاکس آمستردام به لیگ قهرمانان اروپا برسد. نتیجه این بازی می‌تواند روی آینده سردار آزمون هم موثر باشد. در صورت صعود روستوف، مهاجم ایرانی به احتمال زیاد در این تیم می‌ماند و بازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. با حذف روستوف اما سردار آزمون ممکن است راهی تیم لکوموتیو مسکو شود. قربان بردی‌اف، سرمربی سابق روستوف در حال مذاکره با این باشگاه پایتخت روسیه است و دوست دارد سردار را هم با خودش به این تیم ببرد، ولی در صورت صعود روستوف ممکن است این مربی هم در تصمیمش صرفنظر کند. او بعد از استعفا همچنان در کنار روستوف بوده و حتی در سفر به هلند این تیم را همراهی کرده است.

 

بازی امشب روستوف و آژاکس در دور برگشت پلی‌آف لیگ قهرمانان اروپا می‌تواند دوباره پای بازیکنان ایرانی را به معتبرترین تورنمنت باشگاهی این قاره باز کند. آخرین بار علی کریمی با پیراهن شالکه برای دقایقی بازی در این تورنمنت را تجربه کرد و حالا سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی 90 دقیقه تا حضور در مرحله گروهی این مسابقات فاصله دارند. بعد از تساوی یک بر یک دور رفت در هلند، حتی یک تساوی بدون گل هم برای صعود تیم روسی کافی است.

 

ماجرای پیشرفت شگفت‌آور روستوف از فصل گذشته شروع شد که این تیم با مربی ترکمنش قربان بردی‌اف برای نخستین بار در تاریخ باشگاه در کورس قهرمانی قرار گرفت و با اختلاف کمی نسبت به زسکا مسکو نایب‌قهرمان شد.

 

در یکقدمی صعود تاریخی

 

تیم روسی پلی‌آف لیگ قهرمانان را با بازی مقابل اندرلشت بلژیک شروع کرد. با گلزنی عزت‌اللهی، بازی رفت دو تیم در روسیه با تساوی بدون گل به پایان رسید. روستوف در بازی برگشت موفق شد به لطف سیستم دفاع‌- ضدحمله که بردی‌اف در آن تبحر دارد حریف را با دو گل شکست دهد و صعود کند. در این بازی نوبت سردار آزمون بود که گلزنی کند.

 

بعد از این بازی اما روستوف با خبری غافلگیرکننده روبه‌رو شد و سرمربی موفق این تیم خبر استعفایش را اعلام کرد. در آن روزها گفته می‌شد که بردی‌اف یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی روسیه است، ولی در نهایت استانیسلاو چرچسوف ماموریت سخت مربیگری تیم میزبان آتی جام جهانی را بر عهده گرفت. چند روز بعد خبر رسید که بردی‌اف در حال مذاکره با اسپارتاک مسکو، تیم متمول پایتخت است و به احتمال زیاد به این تیم می‌رود. حتی چند سایت روسی هم از انتقال رسمی او خبر دادند، ولی طرفین به توافق نرسیدند.

 

بردی‌اف به هلند رفته بود

 

در این شرایط روستوف مجبور شد با هدایت دیمیتری کریچنکو به‌عنوان مربی موقت در هلند مقابل آژاکس قرار بگیرد. در این بازی ایرانی‌ها در ترکیب روستوف نبودند و در نیمه دوم به زمین رفتند. تیم روسی شروع خیلی خوبی داشت و با گل نوبوا پیش افتاد، ولی آژاکس قبل از پایان نیمه اول با گل کلاسن بازی را به تساوی رساند. سردار در دقیقه 57 و عزت‌اللهی در دقیقه 67 به زمین رفتند، ولی بر خلاف بازی با اندرلشت موفق نشدند گلزنی کنند.

 

نکته عجیب این بازی حضور بردی‌اف در هلند بود. مربی ترکمن که تیم جدیدش را انتخاب نکرده همچنان رابطه نزدیکی با باشگاه سابقش دارد و به آمستردام رفته بود تا به کریچنکو مشاوره بدهد. این بازی با نتیجه بسیار خوبی برای روستوف به پایان رسید و این تیم امشب در بازی برگشت در صورت پیروزی یا حتی تساوی بدون گل می‌تواند برای نخستین بار به لیگ قهرمانان صعود کند.

 

صعود روستوف به لیگ قهرمانان تنها یک موفقیت ورزشی نیست و می‌تواند وضعیت اقتصادی باشگاه را متحول کند. صعود به مرحله گروهی (با توجه به نتایج تیم و درآمد تبلیغاتی) می‌تواند تا 20 میلیون یورو برای باشگاه درآمد داشته باشد و روی تصمیمات آتی تاثیرگذار باشد. صعود روستوف حتی ممکن است بردی‌اف را برای بازگشت به این تیم وسوسه کند.

 

مذاکره با لکوموتیو مسکو

 

بعد از منتفی شدن مربیگری بردی‌اف در اسپارتاک، سایت‌های روسی از مذاکره این مربی با لکوموتیو مسکو خبر می‌دهند. یکی از شروط بردی‌اف این است که باشگاه زمینه انتقال سردار آزمون و کریستیان نوبوا، دو بازیکن مورد علاقه‌اش در ترکیب روستوف را نهایی کند. این همان شرطی بود که او برای قبول مربیگری اسپارتاک مسکو هم داشت. ورود آزمون به فوتبال روسیه با تیم روبین کازان شروع شد که هدایتش بر عهده بردی‌اف بود و همین مربی بعدا مهاجم ایرانی را با خودش به روستوف برد. مذاکرات این مربی با لکوموتیو حالا در مراحل نهایی قرار دارد و در صورتی که روستوف نتواند به لیگ قهرمانان صعود کند، دیگر تردیدی برای او باقی نمی‌ماند و راهی تیم پایتخت می‌شود. در صورتی که روستوف امشب در خانه ناکام شود، باید منتظر انتقال قریب‌الوقوع سردار آزمون به لکوموتیو باشیم.

 

وضع آژاکس خوب نیست

 

عبور از سد آژاکس اما برای روستوف اگر سخت باشد غیرممکن نیست. این تیم بعد از استعفای فرانک دی‌بوئر و شروع کار پیتر بوژ نتایج متوسطی گرفته است. این تیم در مرحله اول پلی‌آف لیگ قهرمانان کار سختی نداشت و پائوک سالونیکای یونان را حذف کرد، ولی در لیگ هلند نتایج متوسطی گرفته است. تنها برد آژاکس در هفته اول مقابل اسپارتا روتردام بود و این تیم بعد از تساوی مقابل رودا چند روز قبل مغلوب ویلم تیلبورگ شد تا در پایان هفته سوم در رده هشتم باشد. حذف آژاکس مقابل روستوف می‌تواند این تیم را وارد بحرانی جدی کند. در این شرایط سخت یسپر سیلیسن، دروازه‌بان ملی‌پوش آژاکس هم با بارسا به توافق رسیده و در آستانه جدایی است.

 

البته بارسا بر خلاف عرف باشگاه‌ها به سیلیسن اجازه داده تا امشب مقابل روستوف بازی کند و مراسم رسمی انتقال پنج‌شنبه برگزار خواهد شد. کوتاه آمدن باشگاه بارسلونا در مورد سیلیسن قبل از هر چیز به دلیل اصرار باشگاه آژاکس و همچنین تغییر قوانین مسابقات است. بوژ اصرار دارد که برای این بازی حساس حتما سیلیسن را در اختیار داشته باشد، چرا که نمی‌خواهد از روسیه با دست خالی برگردد. همچنین قوانین جدید به بازیکنی که در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان بازی کرده اجازه می‌دهد در صورت انتقال برای تیم جدیدش هم بازی کند. 

منبع: ایران ورزشی