۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵

رأی منفی مجلس به پرداخت حق فوتبال

ماجرأی پرداخت حق پخش تلویزیونی به ورزش و به‌ویژه فوتبال سال‌هاست که به یک معضل جدی تبدیل شده و حتی وزارت ورزش نیز این بحث را در دستور کار خود قرار داده تا شاید یک روز به این مرز حرفه‌ای برسیم.
کد خبر: ۵۰۷۵۹

به گزارش خبرگزاري " دي اسپورت " ،  ماجرأی پرداخت حق پخش تلویزیونی به ورزش و به‌ویژه فوتبال سال‌هاست که به یک معضل جدی تبدیل شده و حتی وزارت ورزش نیز این بحث را در دستور کار خود قرار داده تا شاید یک روز به این مرز حرفه‌ای برسیم. در تمام دنیا حق پخش بدون هیچ مانعی به باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی پرداخت می‌شود و یکی از عوامل اصلی درآمدزایی است اما در ایران همچنان این موضوع مغفول مانده است. حالا نمایندگان در دوره جدید مجلس به پرداخت حق پخش رأی منفی دادند تا کار فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش سخت‌تر از گذشته شود.

 

رأی منفی کمیسیون تلفیق

 

روز یکشنبه جلسه مهمی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورأی اسلامی با حضور نمایندگان فدراسیون فوتبال،‌ وزارت ورزش و صداوسیما برگزار شد. در این جلسه هر ٢ طرف صحبت‌های خود را برأی پرداخت یا عدم پرداخت حق پخش مطرح کردند و سپس از اعضای این کمیسیون رأی گیری به عمل آمد. موضوع حق‌پخش که در برنامه ششم توسعه آماده شده بود، درنهایت با یک اختلاف،‌ رأی نیاورد تا ورزشی‌ها دست خالی ساختمان مجلس را ترک کنند.

 

دفاعیه ورزشی‌ها جواب نداد

 

در این جلسه امیررضا خادم و مناف‌هاشمی معاونان وزیر ورزش و همچنین مهدی تاج و محمدرضا ساکت مسئولان فدراسیون فوتبال حضور داشتند. چند نماینده نیز از صداوسیما برأی دفاع از عدم پرداخت حق پخش به مجلس پای گذاشته بودند. طرف ورزشی این ماجرا خیلی سعی کرد با دفاعیه خود نمایندگان را به پرداخت حق پخش تلویزیونی برأی ورزش کشور به‌ویژه فوتبال، متقاعد کند اما درنهایت رأی منفی مجلسی‌ها باعث شد تا ورزشی‌ها بازنده این پرونده باشند. جالب این‌که مرکز پژوهش‌ها که پیش از این از موافقت خود برأی پرداخت حق پخش خبر داده بود، در این جلسه از طریق نماینده‌ای داشت،‌ با پرداخت حق پخش مخالفت کرد.

 

حق پخش منتفی شد؟

 

بعد از رأی نیاوردن پرداخت حق پخش تلویزیونی از سوی صداوسیما به دستگاه ورزش کشور، این شائبه به وجود آمد که این موضوع به صورت کلی از برنامه‌های مجلس حذف شده است. البته به نظر می‌رسد این اتفاق که پرداخت حق پخش به صورت کلی از برنامه ششم توسعه حذف شود، نزدیک است. بررسی این ماجرا مراحل دیگری دارد و یک مرحله دیگر باقی مانده است. این مسأله باید در کمیسیون تلفیق هم که با حضور نماینده کمیسیون فرهنگی برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شود.

 

قاضی‌زاده: باید ادله قوی بیاورند

 

سیداحسان قاضی‌زاده ‌هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه درباره رأی نیاوردن موضوع حق پخش می‌گوید: «در کمیسیون تلفیق گزارش کمیسیون فرهنگی از جلسه‌ای که برگزار شده اعلام خواهد شد. این موضوع دوباره در کمیسیون تلفیق مطرح و رأی‌گیری می‌شود. مجموعه ورزش هم باید ادله قوی و پیشنهادهای خود را ارأیه دهند تا مورد بررسی قرار بگیرد. اگر ادله آنها قوی باشد، ممکن است در رأی‌گیری تأثیر بگذارد. تاج پیشنهاد مشخصی نداده و منتظر پیشنهاد کتبی آنها هستیم.»

 

ساکت: همچنان پیگیر حق فوتبال هستیم

 

محمدرضا ساکت، مشاور رئیس فدراسیون فوتبال که یکی از حاضران در این جلسه بوده، درباره حذف حق پخش تلویزیونی از برنامه ششم توسعه به «شهروند» می‌گوید: «دوستان در کمیسیون فرهنگی نظراتی داشتند و ما هم سعی کردیم آنها را متقاعد کنیم. به‌هرحال اختلاف نظرهایی وجود داشت و این موضوع در کمیسیون فرهنگی رأی نیاورد. با این حال ما ناامید نیستیم و در آینده می‌توانیم از روش‌های دیگر برأی پیگیری حق پخش اقدام کنیم. اینطور نیست که پرونده دریافت حق پخش از صداوسیما به صورت کلی بسته شده باشد.» وی همچنین ‌افزود: «هم خودم و هم سایر دوستان در فدراسیون و وزارت ورزش پیگیر موضوع حق پخش هستند چون بارها اعلام کردیم که این جزو حقوق طبیعی فوتبال است. سعی می‌کنیم در چند ماه آینده در مذاکراتی که با ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر داریم، برأی دریافت حق پخش به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. امیدوارم همکاری‌های لازم با مجموعه ورزش کشور درأین‌باره صورت بگیرد.»

 

خصوصی‌سازی روی هوا؟

 

با وضعیتی که در فوتبال ایران به وجود آمده و تقریبا اکثر منابع برأی کسب درآمد بسته شده، فدراسیون و باشگاه‌ها کار سختی برأی ادامه حیات خود دارند. دایما شعار خصوصی‌سازی در ورزش و حضور افراد علاقه‌مند برأی سرمایه‌گذاری سر داده می‌شود اما حرفه‌ای شدن فوتبال نیازمند پیش زمینه‌های است که یکی از آنها قطعا همین موضوع حق پخش خواهد بود. در چند‌سال اخیر فدراسیون به هر دری زده، نتوانسته حق باشگاه‌ها را از صداوسیما بگیرد، اتفاقی که در تمام دنیا مرسوم است. حتی کار به راه ندادن دوربین‌ها به ورزشگاه و پخش نشدن مسابقات لیگ برتر هم کشیده شده اما همچنان خبری از پرداختی صداوسیما نیست. البته شاید چارچوب‌های حرفه‌ای رعایت نشده و صداوسیما نیز مقصر اصلی نباشد اما تزریق چنین مبالغی به ورزش برأی ادامه حیات باشگاه‌ها نیاز است که امیدواریم با راهکارهای جدید به واقعیت بپیوندد.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: شهروند