۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۵
اختصاصی دی اسپورت؛

یادداشت روز: تحلیلی بر بازی ایران و سوریه

در این یادداشت به بررسی دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه خواهیم پرداخت
کد خبر: ۵۹۳۱۴

دی اسپورت - محسن بابادی: همه بازی ایران و سوریه را دیدیم. پیش از هر توضیحی درخصوص مسائل فنی این بازی ، شرایطی را در نظر بگیرید که 2 کشتی گیر در روی تشک مسابقه با هم رقابتی پایاپای بر حسب شایستگی انجام دهند و در پایان کشتی گیری که مستحق پیروزیست ، دستش بعنوان فرد پیروز بالا میرود .
حال اگر مسابقه آن 2 کشتی گیر درون 1 استخر پر از آب برگزار شود ، آیا باز هم میتوان انتظار پیروزی از فرد شایسته را داشت ؟ آیا در آن شرایط اصلا میتوان کشتی گرفت و فنهایی را که لازم است ، جهت نشان دادن تواناییهای خویش علیه حریف اجرا نمود ؟ مطمئنا جواب شما منفی است . پس از این هنرنمایی کنفدراسیون فوتبال آسیا ، که دست درازی کشورهای صاحب کرسی کره و قطر که همگروه ما نیز هستند ، مشهود است ، چگونه میتوان چشمپوشی نمود ؟


بازی+تیم ملی فوتبال +ایران و سوریه


دقت کنید که بهیچ وجه قصد توجیه نداشته و نداریم ، اما در روزی که داور ، کنفدارسیون فوتبال آسیا و نفوذ قطر و کره ، با واسطه قراردادن زمین ناهموار و باتلاقی مالزی مانع ادامه سیر صعودی و تکاملی پیشرفت فوتبال ایران شدند ، نتیجه ای جز تساوی انتظار نمیرفت . البته از مدتها قبل و در پی اتفاقات ورزشگاه آزادی مقابل قطر ، که با باخت تحقیرآمیز آنها و همچنین عدم نتیجه گیری کره ایها در بازیهای گذشته خصوصا مقابل ایران در آزادی مصادف شد ، پیش بینی چنین شرایطی در مالزی دور از ذهن نبود .
اگر کمی بیشتر با خود بیندیشید ، به این نکته پی میبرید که کشور پیشرفته مالزی ، ورزشگاههای فوق مدرن و سرپوشیده قابل توجهی دارد و از طرفی طبق روال بارشهای موسمی سالیانه کشور مالزی و علم پیشرفته هواشناسی پیش بینی بارندگی روزهای اخیر امری واضح بود و این اقدام کنفدراسیون  فوتبال آسیا هیچ توجیهی نداشت . حتی با فرض امکان بارندگی ، اگر ورزشگاهی با سیستم زه کشی قوی و مسقف انتخاب مینمودند ، این مشکلات بوجود نمی آمد . ورزشگاهی که سکوها و مهمتر از همه ، چمن آن بیشتر به مزرعه شباهت داشت  تا زمین فوتبال ، در آن بارندگی روزهای اخیر که حتی اجازه تمرینات آماده سازی مناسب را به ورزشکاران ایران نداد ، به کشتزاری شخم زده تبدیل شد و این همان چیزی بود که مسولان برگزار کننده جهت اهداف شومشان ، مترصد آن بودند و با 2 ساعت تاخیر هم که شده و در اوضاعی نامساعدتر ، میبایست طبق دستور مافیای فوتبال این بازی را برگزار میکردند تا تیم تاکتیکی کیروش را متوقف نمایند .
بله همانطوری که دیدید با توجه به شرایط مذکور ، بازی از نظر فنی نکته خاصی نداشت و 2 تیم به همین علت ، با بازی هوایی و پاسهای بلند و...سعی در ایجاد موقعیت و بازیسازی داشتند که این کار ، تا حدود زیادی محقق نشد . قطعا در بازیهای بعدی ، بدلایل زیر ، شاهد مسائلی اینچنینی توسط AFC علیه فوتبال بی کرسی کشورمان ، در مقابل حریفان آسیایی خواهیم بود که اوج آنها میتواند در دوحه رقم بخورد :
1 . بدلیل اختلافات دیرینه بین  فوتبال ایران و قطر
2 . بدلیل نحوه خوشحالی تحقیر آمیز ایران پس از پیروزی شیرین در آزادی و حواشی جواد نکونام و باخت قطر در دقایق پایانی
3 . بدلیل میزبان بودن قطر و نفوذ کره و قطر در AFC

بازی+تیم ملی فوتبال +ایران و سوریه


البته کارلوس کیروش مربی زیرک و هوشیاریست و قطعا تدابیری کارگشا در قطر خواهد داشت .قطع به یقین تیم ایران با بالاترین و مستحکمترین ساختار دفاعی ، اجازه نزدیک شدن قطر به یک سوم دفاعی اش را نخواهد داد و با پرس شدید و یارگیری نفر به نفر ، تمام راههای نفوذ قطر را خواهد بست ، چرا که قطریها با دانستن این نکته که دفاع ایران نفوذ ناپذیر است ، با کمک عوامل پنهانی ، جهت بر هم زدن تمرکز ایران ، در صدد گرفتن خطاهای پشت محوطه جریمه ، پنالتی و جنگهای روانی هستند . ایران اگر میخواهد به جام جهانی روسیه چشمک بزند ،  میبایست در قطر کار را یکسره کند و خیال خود را راحت نموده و تکلیفش را با ازبکها و کره ای ها مشخص کند و با جدا کردن مسیرش به سمت روسیه ، کار را به اما و اگر روزهای پایانی نسپارد . قطعا در قطر ، 1 بازی درگیرانه ، پر برخورد ، همراه با کارتهای رنگی برای هر 2 تیم و 1 جدال تمام فیزیکی در میانه میدان ، محتمل ترین پیشگویی خواهد بود . اگر در بازی مقابل سوریه ، بدلیل زمین نامساعد ، پاسهای سالم و بازی تکنیکی همراه با سرعت محقق نشد ، در قطر بدلیل پرس شدید ، محدودیت فضا و خراب کردن بازی توسط هافبکهای 2 تیم ممکن است همین اتفاقات تکرار شود و اگر بازیکنان ایران با کاهش  ضریب اشتباهاتشان اسیر بازی احساسی و جنگ و جدل با قطریها نشده و تمرکز خویش را حفظ کنند ، خواهند توانست تیم منتخب جهان ( قطر ) را مغلوب بزرگ این بازی  بنامند و نقشه های کره و ازبکستان را نقش بر آب کرده و خواب آنها را اشتباه تعبیر کنند .
در هر صورت ضمن تبریک به AFC بخاطر موفقیت دراین بازی ، برای تیم ملی کشورمان در ادامه راه ، آرزوی موفقیت دارم و به یوزپلنگها تاکید میکنم مواظب کفتارهای پیر در کمین نشسته ای همچون قطر ، کره و مافیای AFC باشند .