۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰

ایران استادیوم‌دار شد

دی اسپورت:ورزشگاه امام رضا روز 24 اسفند در حالی رسما افتتاح می شود که در سال 95 فوتبال ایران اوج ورزشگاه سازی مدرن را تجربه کرده است .​​​​​​​
کد خبر: ۶۴۱۹۵

 

به گزارش"دی اسپورت"ورزشگاه امام رضا روز 24 اسفند در حالی رسما افتتاح می شود که در سال 95 فوتبال ایران اوج ورزشگاه سازی مدرن را تجربه کرده است .​​​​​​​مهمترین رویداد های ورزش ایران در زمینه ورزشگاه سازی در همین سال 95 رخ داده است .

روزگاری تمام حیثیت فوتبال ما در ورزشگاه آزادی خلاصه می شد و3 ورزشگاه باغشمال تبریز،تختی تهران  وتختی اهواز از سایر ورزشگاه ها اندکی بهتر بودند .

ورزشگاه های ایران هیچ کدام مدرن نبودند وتنها ورزشگاه نیمه مدرن یعنی تختی تهران هم در دوران جنگ تقریبا مضمحل شد .

خوشبختانه در 20 سال گذشته ورزشگاه های یادگار امام تبریز ونقش جهان کار ساخت را آغاز کردند ویادگار زودتر ونقش جهان دیرتر افتتاح شدند ،سپس نوبت غدیر اهواز بود که بسیار دیرتر از نقش جهان استارت خورد وبسیار زودتر از نقش جهان آماده شد .یک ورزشگاه مدرن 38 هزار نفری البته بدون سقف که در خوزستان نیازی به سقف ضد باران وجود ندارد !

اتفاقات مهم در زمینه ورزشگاه سازی ایران،رخ داده در سال 95 را مرور می کنیم ...

1-صندلی دار شدن استادیوم آزادی
 

*در حالی که سالها تنها در طبقه اول آزادی صندلی داشتیم،به اصرار وتهدید کنفدراسیون فوتبال آسیا طبقه دوم هم صندلی دار شد .هر چند در نصب صندلی های آزادی وانتخاب رنگ آن سلیقه کافی صورت نگرفته است واز رنگ های گرم که برای بالا بردن ضریب شکوه وهیجان استفاده نشده اما به هر حال همین هم از سکوهای سیمانی ،رزینی طبقه دوم بهتر است.

 ایران استادیوم‌دار شد
 
2-افتتاح ناقص نقش جهان
 

ورزشگاه نقش جهان در شرایط فقدان صندلی در طبقه دوم ونصب برزنت واترپروف سقف افتتاح شد ودر روز افتتاح هم باد برخی از صندلی هایی که از انبار خارج شده وبدون نصب روی سکوهای طبقه دوم چیده شده بود را برد اما به هر حال 95 درصد از این ورزشگاه نسبتا زیبا آماده شده وبه اهالی فوتبال غروری ویژه می بخشدحتی اگر زودتر از حد مقرر افتتاح شده باشد !

ایران استادیوم‌دار شد 
 
3-ورزشگاه امام رضا(ع)
 
با طرح ورزشگاه آزتک در سال 1986 اما در ابعاد کوچکتر ساخته شده اما شیک،خوش فرم،کلاسیک،مدرن است وبه هر حال به آدم احساس پیشرفته بودن می دهد!
 
ورزشگاه امام رضا بی سر وصدا،منسجم،با کلاس وبی تبلیغ ساخته شده ومی تواند سالها آبرو ووجهه فوتبال ما را نگه دارد .
 

پارکینگ شش طبقه ورستوران و.... خلاصه این ورزشگاه کاملترین ورزشگاه ایران است!

ایران استادیوم‌دار شد 

 

4-آغاز نازک کاری در میانرود
 

ورزشگاه جدید شیراز به نام آزادی یا میانرود یا حافظیه جدید ویا هر اسم دیگر ،روند ساخت خود را به پایان نزدیک می بیند .ورزشگاهی با قابلیت های تام وکامل،ورزشگاهی که تمام سازه اش بتنی است ومثل آزادی ونقش جهان ویادگار اما از عوارض طبیعی برای ساختش بهره نیرده است .ورزشگاه میانرود در بخش ساختمان دوار،شباهتی زیاد به دال آلپی دارد .

 ایران استادیوم‌دار شد

 

5-روند رو به پایان شهدای مس کرمان
 

به جای ورزشگاه ناقص شهید باهنر که کنفدراسیون از آن 30 اشکال گرفته ورزشگاهی به نام مس کرمان ساخته شده که شباهت زیادی به ورزشگاه میانرود در شیراز دارد .ورزشگاه 30 هزار نفری مس خوشبختانه تنها ورزشگاهی است که ظاهرا  پیست بی خاصیت دوومیدانی ندارد .پیستی که در همه ورزشگاه های فوتبال ساخته شده اما از ان استفاده نمیشود! چون تنها کارکرد آن از دید مسئولان،دور کردن مردم از بازیکنان وساخت یک فضای امنیتی برای عدم دسترسی تماشاگر به میدان است!

 ایران استادیوم‌دار شد

 

6-ورزشگاه فولاد در آخرین مراحل
 
فولاد خوزستان به زودی صاحب مدرن ترین ورزشگاه اختصاصی در ایران خواهد شد ودر ورزشگاهی که شباهت بسیار به ورزشگاه امام رضا دارد،بازیهایش را برگزار خواهد کرد .احتمالا در بین 3 ورزشگاه نامبرده اخیر ،ورزشگاه مس کرمان وورزشگاه فولاد زودتر از میانرود شروع به فعالیت رسمی  خواهند کرد .
 
 ایران استادیوم‌دار شد
منبع:ورزش سه