۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
اختصاصی دی اسپورت؛

10 پدیده لیگ یک ایران را بشناسید (عکس)

تیم آنالیز سایت دی اسپورت با کاری شبانه روزی، موثر ترین بازیکنان جوان باشگاه ها را که تاثیر مستقیم در روند رو به رشد تیم شان داشته اند را از دل لیگ شناسایی کرده و معرفی می کند.
کد خبر: ۶۴۹۹۱

 دی اسپورت - احمد احمدی: فوتبال ایران از سال ها قبل به سمت نتیجه گیری رفته و مدیران و مربیان تیم ها با جذب بازیکنان با تجربه به دنبال کسب نتیجه مناسب و همچنین بیمه کردن صندلی مدیریت و مربیگری خود هستند ولی در این یکی دو ساله با تغییر نسل مربیان و حضور نام های جوان روی نیمکت تیم ها، موجب تغییر سبک بازی و نگرش مربیان شده به طوری که آنها با بها دادن به بازیکنان جوان، تاوان جوانگرایی را می دهند تا فوتبالدوستان شاهد درخشش بازیکنان نوظهور زیادی در لیگ و معرفی آنها به فوتبال ایران باشند.

لیگ آزادگان هفته های پایانی خود را سپری می کند و تیم آنالیز سایت دی اسپورت با کاری شبانه روزی و بررسی مسابقات ، موثر ترین بازیکنان جوان باشگاه ها را که تاثیر مستقیم در روند رو به رشد تیم شان داشته اند را از دل لیگ شناسایی کرده به طوری که اگر این چهره ها در ادامه فوتبال خود اسیر حواشی شیرین این رشته جذاب ورزشی نشوند تا سال ها می توانند در سطح اول فوتبال کشور بدرخشند.

1- سید ابوالفضل رزاق پور (نساجی مازندران )
رزاق پور متولد 26/06/1376 شهر قائمشهر است. او فوتبال خود را از مدرسه فوتبال نساجی آغاز کرده است. قهرمانی در رده نوجوانان و جوانان را با نساجی در استان و دعوت به تیم ملی را در پرونده دارد. بازی در رده های امید و بزرگسالان نساجی و دعوت به تیم ملی جوانان از موفقیت های ابوالفضل می باشد.  دفاع چپ نساجی با تیم ملی جوانان توانسته راهی جام جهانی شود و در دور مقدماتی 2 گل به تیم های قطر و یمن بزند تا به عنوان بازیکن برتر میدان آن هم در رقابتهای بین المللی انتخاب شود که دستیابی به این مهم یکی از افتخارات او می باشد. بازیکن بومی نساجی اگرچه بدلیل حضور در اردوی تیم ملی جوانان , فرصت زیادی را برای در خدمت نساجی بودن را نداشته است اما 13 بازی با 20 سال سن در لیگ دسته اول آزادگان او را به عنوان پدیده ای نوظهور به فوتبال کشورمان معرفی کرده است.

 سید ابوالفضل رزاق پور بازیکن نساجی مازندران


2- علی شهسواری (گلگهرسیرجان )
بازیکن جوان گلگهر متولد 05/10/1376 شهرسیرجان است. او فوتبال خود را از رده های نونهالان و جوانان باشگاه گلگهر آغاز کرده و قهرمانی با این تیم در کشور را در کارنامه دارد.
علی شهسواری با تیم جوانان گلگهر به لیگ برتر صعود کرده و در تیم امیدهای این باشگاه نیز به میدان رفته است و عملکرد خوب او باعث شد تا این فصل وینگو را متقاعد سازد در تیم بزرگسالان از او بهره مند شود.
وی که دانشجوی تربیت بدنی است افتخار پوشیدن لباس تیم ملی جوانان را داشته و حال با این تیم مسافر جام جهانی شده است. پست تخصصی شهسواری دفاع راست بوده و در این فصل با توجه به حضور در اردوی تیم ملی توانسته 17 بازی برای سیرجانی ها به میدان برود.

علی شهسواری بازیکن گلگهرسیرجان



3- حسین تهامی (مس کرمان)
تهامی متولد 18/11/1374 شهر زرند استان کرمان است. او فوتبال خود را از رده های پایه مس شروع کرده و پله به پله به رده های بالاتر رسیده است. قهرمانی در نونهالان کشور ، مقام سومی با نوجوانان ، جوانان و امیدهای مس در لیگ برتر را در کارنامه دارد. او که در پست هافبک دفاعی بازی می کند در اولین سال حضور خود در بزرگسالان مس می بایست با دو مهره ارزشمند چون حسین خانی و زینال خیری مبارزه کند تا به میدان برود همین امر باعث شد تا تهامی در نیم فصل اول فقط 4 بار برای تیمش به میدان برود اما جدا شدن زینال خیری، یکی از هافبک های تاثیرگذار مس و تلاش شبانه روزی این جوان در نیم فصل دوم جواب داد و ابراهیم زاده را متقاعد ساخت تا وی را در ترکیب اصلی تیمش قرار دهد. وی حالا به بازیکن شماره یک مس در این پست تبدیل شده است و در نیم فصل دوم 13 بازی به میدان رفته است. تهامی با 22 سال سن یکی از جوانان مستعد و آینده دار فوتبال کشورمان خواهد بود که در آینده ای نزدیک بیشتر از او خواهیم شنید.
حسین تهامی بازیکن مس کرمان

 
4- قائم اسلامی خواه (بادران تهران)
بازیکن بادران متولد 27 دی ماه 1373 شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد است. فوتبال خود را از تیم نوجوانان کشاورز دهدشت آغاز کرده است. قائم اسلامی خواه بدلیل تکنیک بالا سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی فوتسال نوجوانان و جوانان را در کارنامه دارد. بازیکن این فصل بادران پس از حضور در جوانان کشاورز دهدشت در رده امیدها و بزرگسالان برای شهرداری یاسوج به میدان رفته است و فصل گذشته در تیم نفت و گازگچساران خوش درخشید تا اکبر اوتی او را برای بادران فراخواند و سرانجام شاگرد میثاقیان شود. اسلامی با پیوستن به بادران کار سختی  در میان بازیکنان نامی میثاقیان داشت ولی این بار در لیگ یک نیز خوش درخشید و به مهره اصلی اکبر تبدیل شد.

اما در میانه های راه مصدومیت به سراغ او آمد تا حدود 5 هفته در اختیار تیمش نباشد ولی با گذر از روزهای سخت در این هفته های پایانی نیز ربیعی، مربی جایگزین اکبر میثاقیان از او در ترکیب اصلی تیمش استفاده می کند. قائم اسلامی خواه که در پست هافبک طراح به میدان می رود در این فصل در پایان هفته سی و یکم برای بادران در مجموع 23 بازی انجام داده است.

قائم اسلامی خواه بازیکن بادران تهران


5- فرشاد محمدی مهر (پارس جنوبی جم)

مدافع جوان پارس متولد 13/06/1373 شهر خمین استان مرکزی است. فرشاد فوتبال حرفه ای را از رده های جوانان و امید باشگاه صبای قم آغاز کرده است. محمدی پس از آن به عنوان سهمیه به تیم ذوب آهن پیوست اما فرصت بازی در این تیم را بدست نیاورد. او برای رسیدن به آرزوهایش عازم اصفهان شد و یک فصل را در تیم گیتی پسند سپری کرد و برای این تیم 30 بار به میدان رفت . فرشاد با سقوط گیتی پسند این بار راهی جنوب شد تا شاگرد مهدی تارتار شود. سرمربی پارس در هفته های ابتدایی از او به عنوان هافبک راست بازی گرفت اما در ادامه محمدی جوان را در پست تخصصی که همان دفاع راست بود جابه جا کرد تا حالا پارس جم با اتکا به این بازیکنان بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار داشته باشد. تیمی که 3 گام تا صعود به لیگ برتر فاصله دارد. فرشاد محمدی مهر با 23 سال سن 26 بازی در ترکیب تیمش قرار گرفته است و یکبار نیز موفق به گلزنی شده است.

 

فرشاد محمدی مهر بازیکن پارس جنوبی جم

6- مهدی قائدی (ایرانجوان بوشهر)

قائدی متولد 14/09/1377 شهر بوشهر است. فوتبال خود را در رده های نونهالان و نوجوانان ایرانجوان آغاز کرده و در رده جوانان به شاهین بوشهر پیوسته است، سپس به تیم جوانان توحید بوشهر منتقل شده تا این تیم را در لیگ کشوری و بزرگسالان استان همراهی کند. بازی چشم نواز و دیدنی او در دیداری دوستانه مقابل ایرانجوان باعث شد تا مورد توجه محمود خرمزی سرمربی نیم فصل اول ایرانجوان قرار گیرد و به این تیم ملحق شود. این بازیکن که سن و سالی کمی داشت در ابتدای فصل به عنوان یار تعویضی به کار گرفته می شد اما بازی های موثر او باعث شد تا خیلی زود وی به عنوان مهره ثابت قرمزپوشان بوشهری تبدیل شود. بازیکنی که در این فصل بارها مورد تعریف و تمجید سرمربیان رقیب قرار گرفت و سرانجام پیروانی را متقاعد ساخت تا او را به تیم ملی جوانان دعوت کند. قائدی در صورت همراهی با تیم ملی در جام جهانی این فرصت را دارد تا به عنوان پدیده ای جدید، شانس بالایی برای ترانسفر شدن به اروپا را داشته باشد. هافبک - مهاجم ایرانجوان در این فصل 19 بازی به میدان رفته است که 10 بار موفق به گلزنی شده است.


مهدی قائدی بازیکن ایرانجوان بوشهر

7- نیما میرزازاد (ملوان بندرانزلی)

نیما متولد 09/12/1375 شهر انزلی است. او محصول آکادمی ملوان است در تمامی رده های این باشگاه حضور داشت است. از موفقیت های میرزازاد به سومی آسیا با تیم ملی جوانان و سومی آسیا می توان نام برد. او که در جام جهانی جوانان گلر اول کشورمان خواهد بود ، در آخرین اردوی تیم ملی از سوی کارلوس کی روش دعوت شده است و در صورت ادامه این روند، در آینده ای نزدیک می تواند به مرد شماره یک کی روش تبدیل شود.
گلر انزلی چی ها بدلیل حضور در اردوی تیم ملی جوانان زمان زیادی برای حضور در ملوان را در این فصل نداشته است اما در 9 دیداری که در درون دروازه بوده است 5 کلین شیت را به ثبت رسانده است.
وی فصل گذشته نیز با ملوان لیگ برتری در دو دیدار آخر به میدان رفته است و یک تساوی و یک شکست حاصل آن بوده است.

 

یما میرزازاد دروازبان ملوان بندرانزلی


8- شایان مصلح (سپیدرود رشت)

شایان متولد 04/04/1372 شهر رودبار است. بازیکن چپ پای سپیدرود در شهری متولد شد که بر اثر زلزله داری چمن نبود و به اجبار به سالن روی آورد. او پس از گذراندن دوره نونهالان و نوجوانان به باشگاه استقلال تهران پیوست و رده های جوانان و امکیدها در این باشگاه توپ زده است. وی پس از آن به رشت بازگشت و به تیم بزرگسالان داماش پیوست اما فرصت بازی در این تیم را پیدا نکرد. مصلح برای رسیدن به اهدافش به دیگر تیم رشتی پیوست. او با سپیدرود به لیگ دسته اول صعود کرد و این فصل نیز به عنوان پدیده لیگ یک خود را به فوتبال ایران معرفی کرد و در نیم فصل نیز پیشنهادات زیادی از لیگ برتر دریافت نمود اما باشگاه راضی به جدایی او نشد تا حال شایان با تیمش در آستانه قهرمانی و صعود به لیگ برتر قرار گرفته است. مدافع چپ سپیدرود در این فصل 25 بازی برای رشتی ها به میدان رفته است.

 
 

شایان مصلح بازیکن سپیدرود رشت

 
 

9- محمد حسین دهقان (فولاد یزد)

هافبک میانی فولاد یزد متولد 05/01/1376 شهر یزد است. او در رده نونهالان کار خود را با فوتسال آغاز کرده است. سپس در رده نوجوانان به باشگاه فولاد یزد پیوسته است و  تا بزرگسالان در خدمت باشگاه شهرش بوده است. دهقان یکی از جوانان موثر این فصل فولاد بوده و در چند پست هافبک تهاجمی ، هافبک چپ و دفاع چپ برای فولاد به میدان رفته است. این بازیکن در پایان هفته سی و یکم در مجموع 18 بازی در ترکیب تیمش قرار گرفته است.
عملکرد خوب و قابل تحسین این بازیکن در لیگ یک ایران باعث شد تا پیروانی نیم نگاهی به دهقان داشته باشد و او را به تیم ملی جوانان دعوت کند و باید در جام جهانی شاهد درخشش وی باشیم.


محمد حسین دهقان بازیکن فولاد یزد


10-  مهدی تیکدری نژاد  (مس کرمان )

مهدی تیکدری نژاد هافبک چپ و راست تیم مس متولد ۲۲/۴/۱۳۷۵ شهر کرمان است. وی فوتبالش را از رده های پایه مس شروع کرده و پله به پله به رده های بالاتر رسیده است. او در این فصل در لیگ یک خود را به عنوان پدیده ای جدید معرفی کرده است.
دعوت به تیم ملی زیر۱۰سال تا۱۳سال ، تیم ملی نونهالان ، نوجوانان ،  قهرمانی لیگ برترنونهالان ،  نوجوانان،  جوانان، سومی لیگ برترامید و آقای گل لیگ برترامید از افتخارات او می باشد.

 

مهدی تیکدری نژاد بازیکن مس کرمان

 

اینها تنها گوشه ای از لیست بلند بالای بازیکنان جوانی است که در لیگ آزادگان با اعتماد مربیان به فوتبال ایران معرفی شده اند که اگر در را پرتلاطم ستاره شدن دچار حاشیه نشوند می توانند سال ها در فوتبال ایران آقایی کنند.