۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
در گفت و گو با "دی اسپورت"؛

علی لطیفی: در 7 سال گذشته همواره کارم با موفقیت همراه بود

سرمربی سابق راه آهن می گوید: امیدوارم قرعه مربیگری آلومینیوم اراک به نام کسی رقم بخورد که علاوه بر سلامت کاری از توان فنی خوبی برخوردار باشد تا بتواند فوتبال اراک را به جایگاه واقعی اش برساند.
کد خبر: ۶۷۲۶۷

دی اسپورت: در حالی که کمتر از یک ماه دیگر به شروع فصل جدید لیگ آزادگان زمان باقی مانده، مدیران آلومینیوم اراک با وقفه در معرفی سرمربی این تیم، زمان لازم برای آماده سازی تیم را از دست می دهند. به همین دلیل با علی لطیفی، یکی از گزینه های سرمربیگری اراکی ها تماس گرفتیم تا نظر ایشان را در این رابطه جویا شویم.
ماحصل گفتگو خبرنگار "دی اسپورت" با علی لطیفی، یکی از گزینه های سرمربیگری آلومینیوم اراک  را در زیر می خوانید.

در حالی که به عنوان سرمربی پاس همدان معرفی شده بودید از این تیم جدا شدید تا خیلی زود به عنوان گزینه اصلی سرمربیگری آلومینیوم اراک معرفی شوید.
من یکی از گزینه های سرمربیگری آلومینیوم هستم و نه گزینه اصلی ولی خیلی خوشحالم که در جایی گزینه سرمربیگری شده ام که افراد بااخلاقی چون آقای دکتر اخوان و آقای صمد محمدی حضور دارند و از طرفی رییس هیات فوتبال استان مرکزی، آقای غفاری که فردی کاملا فوتبالی هستند به این نتیجه رسیده اند که امسال تحولی بزرگ در تیم ایجاد کنند تا به جای اینکه سال ها درجا بزنند، در لیگ پیش رو بیشتر به دنبال بازیکن سازی باشند تا آینده فوتبال اراک تامین شود.

طی 7 سال گذشته عملکرد موفقی داشته اید، در این مورد برای خوانندگان ما بیشتر توضیح بدهید.
برای من موجب افتخار است که در هر تیمی که رفته ام همیشه دنبال این بودند که با من ادامه همکاری دهند که فکر می کنم بیشتر به خاطر سلامت کاری ام باشد. من در زمانی جزو گزینه های سرمربیگری آلومنیوم شده ام که طی 7 سال گذشته در تمام تیم هایی که حضور داشته ام یا قهرمان شده یا مدعی قهرمانی بوده ام. اولین سال مربیگری ام در تیم امید های استقلال بود. زمانی که من آن تیم را تحویل گرفتم، استقلال قعرنشین بود ولی از زمانی که من مسائل فنی را در دست گرفتم در نیم فصل دوم قهرمان شدیم و بهترین برد استقلال در تاریخ دربی آن رده توسط من به دست آمد سپس در تیم ب استقلال قهرمان شدم. پس از آن در راه آهن، زمانی که در لیگ برتر حضور داشت  به عنوان دستیار آقای استیلی مشغول به همکاری شدم و پس از رفتن آقای استیلی در حالی که راه اهن از سوی دادستانی و آقای تاج منحل اعلام شده بود، توانستم در کمتر از 24 ساعت تیم را بدون پرداخت پولی جمع و جور کنم و همان زمان از طرف آقای تاج مورد تقدیر قرار گرفتم و از طرف دادستانی تیم به من سپرده شد و در لیگ برتر و در همان سال بازیکنان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کردم. یکی از افتخارات من در راه آهن معرفی برادران محمدی به فوتبال ایران بود آن هم تنها با 15 میلیون که طی یک سال همین بازیکنان با مبالغ میلیاردی به تیم های دیگر رفتند به طوری که در پایان همان سال چیزی در حدود 4 یا 5 میلیارد تومان از ترانسفر آنها نسیب باشگاه راه آهن شد. سپس به اکسین رفتم و توانستم این تیم را در اولین سال تاسیسش قهرمان لیگ دو کرده و به لیگ یک برسانم. در سال بعد هم در حالی که مربیگری تیمی که قهرمان کرده بودم را حق خود می دانستم و از طرفی مالک باشگاه مصرانه به دنبال ادامه سرمربیگری من بود،  به دلایل گوناگون از این کار امتناع کردم و در ادامه با وجود چند پیشنهاد خوب لیگ یکی از تیم هایی چون راه آهن، نفت مسجد سلیمان و ... داشتم، مالکان باشگاه به دلیل آن چیزی که سلامت اخلاقی و کاری من می دانستند اجازه جدایی به من ندادند و از من خواستند تا به عنوان مدیرفنی در کنارشان حضور داشته باشم، هر چند در ادامه به دلیل اتفاقاتی که در تیم می افتاد و از طرفی سلامت کاری بنده را تحت الشعاع قرار داده بود علیرغم اصرارهای مالک باشگاه آقای طاهری پور از اکسین جدا شدم و تنها چند روز بعد با پیشنهاد باشگاهی مواجه شدم که من از مکتب آن رشد کرده و به فوتبال معرفی شده بودم و به شدت به این باشگاه تعلق خاطر داشته و دارم. با پیشنهاد پاس تنها به این دلیل که در آستانه سقوط به لیگ سه بود و حس اینکه می توانم مانع این اتفاق شوم به همدان رفتم، آن هم درحالی که اگر تنها یک شکست دیگر را تجربه می کردیم قطعا به لیگ سه سقوط می کردیم ولی به دلیل اطمینان از کار خودم به آنجا رفتم و خوشبختانه توانستیم تیم را نه تنها از منطقه خطر دور کنیم بلکه به رده های بالا هم رسانده و در آستانه صعود قرار بگیریم که در نهایت تنها به دلیل 6 امتیازی که فیفا به دلیل بدهی باشگاه از ما کم کرده بود نتوانستیم به این مهم یعنی صعود به لیگ بالاتر دست پیدا کنیم. در این مورد این نکته را هم باید بگویم که بعدها متوجه شدم که نتایجی که در همدان کسب کردیم ، بهترین نتایج تاریخ این باشگاه در همدان بوده است.

رمز موفقیت خود طی 7 سال اخیر را در چه می دانید؟
من بزرگترین بحثی که حتی بیشتر از مسائل فنی برایم ارزش دارد بحث اخلاقی است که شکر خدا در این چند ساله همیشه به آن پایبند بوده ام و گواه من هم لوح های تقدیری است که از آقای دکتر فتح اله زاده زمانی که در رده پایه استقلال کار می کردم تا لوح هایی که از مدیران اکسین و همدان و ... دریافت کرده ام. همین موضوع موجب شد تا در هرجایی که  پا گذاشته ام با شکست مواجه نشده  و خیلی زود محبوب هواداران شده ام که باعث افتخارم در طول دوران مربیگری ام است.

در حالی با اراکی ها وارد مذاکره شدید که خیلی ها استعفا شما از پاس را به سرمربیگری در اکسین ربط داده بودند ولی به یکباره با آلومینیوم وارد مذاکره شدید.
باشگاه اکسین و مالکانش برادران طاهری پور از دوستان خیلی خوب من هستند که در تمام سال های حضورم در فوتبال مانندشان را خیلی کم دیده ام ولی به دلیل اینکه هنوز تکلیف اکسین مشخص نشده وقتی با پیشنهاد آلومینیوم مواجه شدم به دلیل حضور مدیرانی چون آقای صمد محمدی در راس هیات مدیره و دیگر دوستان خوشنامی که در باشگاه آلومینیوم حضور دارند و همچنین وجود آقای اخوان و رییس هیات فوتبالی که بسیار بسیار سالم و فوتبالی مانند آقا غفاری و هواداران پرشور اراکی موجب شد تا از پیشنهاد اراکی ها استقبال کنم و قطع به یقین به همه این عزیزان قول می دهم که در صورت امضا قرارداد، به مانند همیشه اخلاق را سرلوحه کارم قرار دهم و هم اینکه پایه های این تیم را برای رسیدن به سطح اول فوتبال ایران محکم تر از گذشته بچینم تا در سال های آینده با من یا بی من از لحاظ بازیکن خودکفا شده و باشگاه به سوددهی برسد.

در سال هایی که مربیگری کرده اید بازیکنان جوان زیادی هم به فوتبال ایران معرفی کردید.
بله درست است ولی این موضوع را باید بدانید که همه این بازیکنان خودشان از پتانسیل بالایی برخوردار بودند که توانستند پیشرفت کنند ولی به شخصه کار با بازیکنان جوان را خیلی دوست دارم زیرا آنها تشنه یادگیری و پیشرفت هستند.

حرف پایانی؟
من سال ها در ایران و اروپا حضور داشته ام و تمام آیتم های ساختن یک تیم خیلی خوب را به خوبی می دانم و مطمئن باشید که اگر در اراک پتانسیل ساختن تیمی قدرتمند را نمی دیدم همانطور که پیش از این با دو باشکاه لیگ یکی به دلیل نداشتن پتانسیل ساختن تیمی خوب و رسیدن به اهدافم، حاضر به عقد قرارداد نشدم و می خواهم بدانید که اگر در اراک هم چنین پتانسیلی وجود نداشت هیچگاه چنین پیشنهادی را قبول نمی کردم. در پایان باید بگویم که تنها به خاطر هواداران پرشور آلومینیوم اراک که در این مدت لطف زیادی به بنده داشتند، امیدوارم قرعه مربیگری این تیم به نام کسی رقم بخورد که علاوه بر سلامت کاری از توان فنی خوبی برخوردار باشد تا بتواند فوتبال اراک را به جایگاه واقعی اش برساند.