۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
جام قهرمانی چهاردهم به کجا می رود؟

همدان پذیرای اسطوره های شطرنج دنیا

چهاردهمین دوره رقابت های شطرنج بین المللی اوپن ابن سینا باحضور 321 شطرنجباز داخلی و خارجی در حالی هم اکنون در سالن 6 هزار نفری انقلاب همدان در جریان است که حضور ستاره های مطرح شطرنج دنیا، تب و تاب این مسابقات را افزایش داده است.  
کد خبر: ۶۹۳۴۵

به گزارش دی اسپورت، الکسی شیروف از لتونی و قهرمان دوره گذشته بازی‌ها، اولگ کرنییف از اسپانیا و قهرمان سال 94 بازی‌ها، استاد بزرگ استانیسلاو بوگدانوویچ از کشور اوکراین، تیگران کوتانژیان استاد بزرگ ارمنستان، تورنیکه سانیکیدزه استاد بزرگ کشور گرجستان، مارین بوسیوچیچ استاد بزرگ کرواسی، میلان پاچر و مارتین ژاریک از اسلواکی، ویتالی تترف استاد بزرگ بلاروسی و بوریس ساوچنکو از کشور روسیه در این پیکارها حضور دارند. 

 

رقابت دیدنی بین شطرنجبازان مطرح دنیا با اساتید بزرگ شطرنج همدان نشان از سطح بالای این رویداد بین المللی دارد و حالا شطرنج دنیا چشم انتظار قهرمان این دوره از مسابقات است. 

 

مسابقاتی که اگرچه با مشکلات مالی دست و پنجه می زند اما هدف رئیس و اعضای هیات شطرنج همدان، آبروداری در برگزاری مطلوب بازی ها است تا همچنان در تداوم این رقابت ها افزوده شود. 

 

جام چهاردهم میدان نبرد بزرگان شطرنج دنیا است. بزرگانی که اغلب در دوره های قبل نیز حضور یافته اند و به خوبی از کیفیت مطلوب این رقابت ها اطلاع دارند. 

 

از مجموعه 321 شرکت کننده در این رقابت‌ها، 28 نفر خانم هستند. 14 استاد بزرگ، 10 استاد بین‌المللی، 6 فیده مستر و یک فیده مستر بانوان نیز در این رقابت‌ها حضور دارند. 

 

شماری از تماشاگران در سکوت محض سالن شش هزار نفری ابن‌سینا نظاره‌گر عملکرد شطرنج‌بازان هستند. 

 

پوشش تصویری گسترده این رقابت‌ها از سوی عکاسان خبری قابل تقدیر بود و دوربین‌های آنها به سمت اساتید بزرگ شطرنج زوم شده بود. پوشش لباس سنتی دو شطرنج‌باز خانم خارجی جالب توجه بود. 

 

دکتر عرفان هاشمی داور بین‌المللی شطرنج همدان سرداوری این رقابت‌ها را برعهده دارد. شطرنج‌بازان خارجی از میزبانی همدان در این دوره از مسابقات ابراز رضایت کردند. 

 

احسان قائم‌مقامی ستاره شطرنج ایران بالاخره خود را به این مسابقات رساند. قائم‌مقامی در مسابقات شطرنج شهرهای آسیایی به میزبانی کشور ابوظبی حضور داشت. 

 

بسیار از شطرنج‌بازان منتظر دیدارهای جذاب و دیدنی بین احسان قائم‌مقامی قهرمان سال 93، الکسی شیروف از لتونی و قهرمان دوره گذشته بازی‌ها، اولگ کرنییف از اسپانیا و قهرمان سال 94 بازی‌ها هستند. 

 

مسعود مصدق پور قهرمان زیر 18 سال جهان سطح مسابقات را بسیار مطلوب می داند و از احمد علی بابایی رئیس هیات شطرنج همدان بابت برگزاری این رویداد مهم بین المللی تشکر می کند چرا که هم تجربه خوبی برای شطرنجبازان داخلی در مبارزه با خارجی ها است هم رتبه آنها را افزایش می دهد. 

 

خشایار پورمسامی مسئول برگزاری مسابقات هیات شطرنج همدان نیز می گوید: خوشحالیم که با برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات بازهم سربلند هستیم. سه ماه است که در تدارک مسابقات هستیم. 13 کشور  و 17 بازیکن خارجی میهمان این مسابقات هستند. الکسی شیروف

نایب قهرمان سال 2000 جهان که چند سال جزو شش بازیکن برتر دنیا بود نیز در بین نفرات حاضر در بازی ها است. 

 

سطح مسابقات پشیرفت خوبی داشته و چهارده استاد بزرگ شرکت کرده اند. جزو برترین رویدادهای بین المللی تاریخ شطرنج ایران محسوب می شود. 

 

پورمسلمی دغدغه های مالی را مشکل اصلی می داند و می گوید: همزمان با این مسابقات چند رویداد شطرنج بین المللی برگزار شده که این تداخل سبب شد تا نخبه های شطرنج دنیا تقسیم شوند. اگر این مسابقات بود حتی می توانست تعداد خارجی ها را به بالای 20 30 نفر برساند. 

استاد بزرگ شطرنج گرجستان معتقد است؛ کشور ایران سرشار از استعدادهای شطرنج است. 

 

تورنیکه سانیکیدزه اظهار کرد: برای نخستین بار در این رقابت ها شرکت می کنم و در کنار استادان بزرگ جهان، حریفان سرسختی از کشور ایران را مقابل خود می بینم. 

 

وی اضافه کرد: بسیار جالب است که در این رقابت ها علاوه بر حریفان قدرتمند جهان، برابر شطرنج بازانی قرار می گیرم که هرچند استاد بزرگ نیستند اما در مجموع حریفان خطرناک به شمار می روند. 

 

وی بیان کرد: سطح رقابت های بین المللی اوپن ابن سینا بسیار بالا است و همین مساله موجب شد تا با دریافت دعوت نامه، از حضور در این بازی ها استقبال کنم. 

 

این استاد بزرگ شطرنج گرجستان افزود: فشردگی رقابت بزرگان شطرنج در این تورنمنت بین المللی سبب شده تا پیش بینی زودهنگام برای قهرمان این رقابت ها غیرممکن باشد. 

 

وی افزود: چه بسا یک شطرنج باز فاقد درجه استاد بزرگی بتواند معادلات این بازی ها را برهم بزند و برهمین اساس شطرنجبازان بزرگ هیچ یک از رقابت ها را دست کم نمی گیرند. 

 

وی با قدردانی از مسئولان اجرایی همدان در برگزاری این رقابت ها گفت: همدان را به شخصه شهری زیبا و دلنشین دیدم و خوشحالم که در فضایی مناسب میزبان این رقابت ها بوده و دوست دارم در مدت حضورم در همدان از جاذبه های گردشگری این شهر نیز دیدن کنم. 

 

وی تصریح کرد: البته تمرکز اصلی را بر پیروزی در رقابت ها و کسب مقام گذاشته ام و پس از آن می خواهم همدان را که وجه تسمیه تاریخی دارد را مورد بازدید قرار دهم. 

 

دکتر امیرعرفان هاشمی نیز سرداوری این رقابت ها را برعهده دارد. 

 

این داور بین المللی همدان و عضو کمیته داوران فدراسیون می گوید: سطح کیفی مسابقات بالا است. از 13 کشور دنیا در جدول A   شرکت کرده اند و و سه شطرنجباز خارجی نیز در جدول B   حضور دارند. 

 

وی خاطرنشان کرد: سه داور بین المللی، دو داور فدراسیون جهانی و بقیه داوران حاضر در مسابقات ملی هستند. همچنین  

در جدول A   اساتید در 9  دور و در جدول B   شطرنجبازان در یازده دور رقابت دارند.

 

به گفته وی، شاید یک مسابقه تا پنج ساعت هم به طول انجامد.

 

اما نکته مهم، جای خالی مسئولان ارشد استان است. الکسی شیروف از سال گذشته یاد می کند و از آمدن استاندار همدان.

انتظار می رود مسئولان اجرایی استان از این رویداد مهم خارجی بازدید لازم را داشته باشند ضمن اینکه این چنین میزبانی هایی در رونق گردشگری

نقش بسزایی دارد.

 

احمد علی بابایی رئیس هیات شطرنج همدان در این باره می گوید: میزبانی رقابت های بین المللی کمک شایانی به رونق گردشگری و تحکیم روابط و آشنایی فرهنگ بین ملت ها دارد.

 

وی اضافه کرد: این میزبانی ها در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز تاثیر بسزایی داشته و می توان با کمترین هزینه و بهترین شرایط ممکن ضمن برگزاری رقابت های بین المللی، صنعت توریسم ورزشی را در استان رونق بخشید.

 

علی بابایی با اشاره به دستاوردهای برگزاری رقابت های بین المللی شطرنج اوپن ابن سینا گفت:  معتقدم برگزاری این رقابت ها در سطح بین المللی و با حضور چهره های سرشناس شطرنج دنیا با حداقل هزینه مصداق بارز از تحقق اقتصاد مقاومتی است و ثابت کردیم با هزینه های کم می توان بازی های بزرگ را میزبانی کرد ضمن اینکه از محل هزینه های مالی شرکت کنندگان، درآمد مناسبی نصیب بخش های مختلف به ویژه حوزه گردشگری همدان شد.

 

وی افزود: این میزبانی بین المللی سبب شد تا شطرنجبازان سرشناس خارجی با تهیه عکس از آثار دیدنی و تاریخی همدان و انتشار آن در سایت های مختلف، جهانیان را نسبت به زیبایی های شهر همدان آشنا کنند و بتوانیم بدون هزینه تبلیغاتی، ویژگی های گردشگری همدان را به دنیا منعکس کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به موفقیت شطرنج همدان در میادین ملی و بین المللی گفت: با اعتماد به شطرنجبازان جوان و نوجوان همدان توانسته ایم در رقابت های کشوری و تورنمنت های مختلف حایز رتبه های شایسته شویم.

 

وی بیان کرد: همدان سرشار از استعدادهای نخبه شطرنج است و با برخورداری از بهترین نفرات در رده های سنی پایه، بدون تردید رسیدن به جایگاه بین المللی دور از دسترس نیست.

 

وی اضافه کرد: سال گذشته با نفراتی از جمله امیرعلی دلاوری، امیرمسعود مرادی، شایان رحمتیان، سینا کوروند و ساسان علی بابایی که در لیگ برتر شطرنج کشور شرکت کردیم، همگی جزو جوانترین شطرنجبازان به شمار رفتند که باتوجه به پیشرفت ها و افتخارات صورت گرفته ، آینده درخشانی در انتظار آنها است. البته امسال اسپانسر برای حضور در لیگ برتر نداریم و جای همدان واقعا خالی است در حالیکه با 20 میلیون تومان می توانیم در این عرصه نیز حضوری فعال داشته باشیم و این به توسعه شطرنج کمک شایانی می کند.

 

علی بابایی با اشاره به اینکه لذت بازی شطرنج با ویژگی های مهم فکری و تقویتی همراه است، گفت: شطرنج شطرنج قدرت تفکر، هوش، برنامه ریزی، جذابیت فردی و منطقی، بلندنظری، اعتماد به نفس بالا، قدرت دفاع و حمله ، خلاقیت و خودباوری را در افراد تقویت می کند.