۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱

چالش نهنگ آبی در هیئت مدیره استقلال

استقلال در حالی شهرآورد هشتاد و پنجم را با یک گل به رقیب دیرینه خود واگذار کرد که با نگاهی اجمالی به احوال این تیم مشخص می‌شود، آبی‌های پایتخت این دیدار را بیرون از زمین باخته بودند.
کد خبر: ۷۱۷۸۰

محمود فکری - کاپیتان پیشین استقلال
استقلال در حالی شهرآورد هشتاد و پنجم را با یک گل به رقیب دیرینه خود واگذار کرد که با نگاهی اجمالی به احوال این تیم مشخص می‌شود، آبی‌های پایتخت این دیدار را بیرون از زمین باخته بودند. پس از حواشی متعددی که در هفته‌های آغازین فصل هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران پیش آمد، هیئت‌مدیره استقلال باید با استعفایی دسته‌جمعی فرصت را برای تحولی بنیادین در این تیم ایجاد می‌کرد. متأسفانه باید اعتراف کرد تا زمانی‌که تغییر و تحولی اساسی در هیئت‌مدیره استقلال روی ندهد، این تیم نوسانی تمام‌ناشدنی خواهد داشت و یک روز خوب، روز دیگر متوسط و روز دیگری هم بسیار ضعیف خواهد بود. حالا امید استقلالی‌ها به دو جنبه معطوف شده است. یکی استعفای دسته‌جمعی مدیرعامل و هیئت‌مدیره استقلال. این تصمیم بدون شک مهم‌ترین، بهترین و ماندگارترین تصمیم تیم مدیریتی استقلال خواهد بود. جنبه دیگر اما ورود مستقیم وزیر ورزش و جوانان به حواشی استقلال و برکناری دسته‌جمعی اعضای هیئت‌مدیره این تیم است. شاید به این ترتیب وزارت ورزش و جوانان روند خروج استقلال از بحران را تسریع بخشد.  جدا از بحث مدیریتی استقلال، نیمکت این تیم و شخص وینفرد شفر در سراسر دقایق شهرآورد 85 روز ناآرام و مشوشی را پشت سرگذاشتند. عصبانیت عجیب شفر در کنار زمین، زمینه بروز تشویش و ناآرامی را میان شاگردانش هم فراهم کرد تا عملا ابتکار عمل از دست استقلالی‌ها خارج شود. استقلال سابقه حضور موفقیت‌آمیز در شهرآورد را آن هم زمانی‌که اوضاع خوبی در جدول رده‌بندی نداشت، تجربه کرده بود، اما آن زمان‌ها، برهه‌ای بود که این تیم آرامشی درونی داشت؛ فاکتوری که آبی‌ها روز پنجشنبه از آن بی‌بهره بودند تا شکست در خانه‌شان را رقم بزنند. تیم مشورتی شفر هم در بازی مهم هفته دهم از عوامل بازدارنده استقلال مقابل پرسپولیس محسوب می‌شد. اطلاعات نادرستی که به سرمربی آلمانی تیم داده شد، بر اهمیت پیروزی در بازی سنتی فوتبال ایران تأکید داشت.
 
شفر، چهره‌ای که با فوتبال ایران و بازی‌های باشگاهی کشورمان کاملا بیگانه است، تجربه کافی این دیدار بزرگ را نداشت و تأکید برای پیروزی در این مسابقه بر تشویش ذهنی او افزوده بود تا نتیجه‌اش در عملکرد مرد آلمانی، کنار زمین و در پرخاش‎‌های او به تیم داوری و بازیکنان خود به خوبی نمایان باشد. هرچند از بعد فنی نمی‌توان به سرمربی استقلال، خرده زیادی گرفت. او از فوتبال ایران حتی شناخت نسبی هم ندارد، چه برسد به شناخت کافی. شفر با نقاط ضعف و قوت فنی بازیکنان تیمش آشنا نیست و از ویژگی‌های روحی بازیکنانش هم شناخت زیادی ندارد. هرچند ایرادهایی به ترکیب ابتدایی استقلال و حتی تعویض‌های او وارد است، اما می‌توان گفت ترکیب استقلال در صورت حضوریافتن چند بازیکن جای چند مهره دیگر هم کار چندانی از پیش نمی‌برد چراکه استقلال از درون متلاطم بود و همه چیز دست به دست هم داد تا این تیم نتواند آن‌طور که شایسته است در شهرآورد ظاهر شود. سال گذشته در دیدار رفت استقلال و پرسپولیس هم آبی‌ها با علیرضا منصوریان اوضاع مشابهی داشتند، اما دست‌کم آرامشی درونی که پیش از شهرآورد هشتاد و سوم به مجموعه استقلال تزریق شد، زمینه‌ساز حضور نسبتا موفق شاگردان منصوریان مقابل پرسپولیس برانکو شد. استقلال حالا با شکست در شهرآورد، روزهای سخت‌تری را پیش رو خواهد داشت. به نظر لیگ هفدهم بسیار زود برای استقلال به پایان رسید و حالا آبی‌ها تمرکز خود را برای قهرمانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به جام حذفی معطوف کرده‌اند. جایی که شفر باید در میدان دشوار دیگری به مصاف تراکتورسازی تبریز برود. تیمی که به‌دلیل اتفاقات مشابه، اوضاع چندان مساعدی ندارد و همین موضوع شاید به تبریزی‌ها انگیزه دوچندانی برای پیروزی مقابل استقلال بدهد. از سوی دیگر، آبی‌پوشان پایتخت در صورت پیروزی مقابل تراکتور و عبور از یک‌چهارم نهایی هم به صخره‌های سخت‌تری برخورد خواهند کرد. برای قهرمانی در فوتبال روز دنیا، دست‌کم باید برنامه مدونی داشت. چیزی که تا این‌جا در عملکرد استقلال و هیئت‌مدیره‌اش دیده نشده است. تنها راه برون‌رفت استقلال از موضع فعلی و نزدیک‌ترین معبر برای عبور از بحران، برکناری یا کنار رفتن داوطلبانه اعضای هیئت‌مدیره است. چالشی شبیه نهنگ آبی در باشگاه آبی فوتبال ایران.


ترند های روز