۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
دربی 86 پایتخت؛

پیش بازی استقلال- پرسپولیس؛ انتقام دلچسب یا قهرمانی شیرین

طراح پوستر: سوشیانت نیک روش  نوبت به دربی ۸۶ رسید، آخرین دیدار لیگ برتری دو تیم استقلال و پرسپولیس در سال ۹۶ ، فردا(پنجشنبه) ۱۰ اسفند در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۷۶۰۷۲

به گزارش «دی اسپورت»؛ نوبت به دربی ۸۶ رسید، آخرین دیدار لیگ برتری دو تیم استقلال و پرسپولیس در سال ۹۶ ، فردا(پنجشنبه) ۱۰ اسفند در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

این دیدار علاوه بر حساسیت‌های همیشگی مصاف این دو حریف سنتی، یک ویژگی دیگر هم خواهد داشت. پرسپولیس این فرصت را دارد که در پایان بازی، قهرمانی در این دوره لیگ برتر را جشن بگیرد. استقلال هم اهداف خاص خودش را در این نبرد تاریخی دنبال خواهد کرد.

وضعیت جدول لیگ برتر به این صورت است که پرسپولیس با ۵۷ امتیاز در صدر قرار دارد و استقلال با ۱۹ امتیاز کمتر در رده سوم دیده می شود. ذوب آهن ۴۱ امتیازی هم در بین این دو تیم قرار گرفته است.

پرسپولیس اگر در دربی برنده شود می تواند شش هفته مانده به پایان لیگ قهرمان شود. قرمزها علاوه بر جشن گرفتن پیروزی مقابل حریف دیرینه و زودهنگام‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ می‌توانند در یک سال دو بار قهرمانی لیگ را جشن بگیرند.

دقایقی قبل از این بازی دیدار مهم پارس جنوبی- ذوب‌آهن هم آغاز خواهد شد. ذوب آهن اگر در آن بازی مساوی کند، پرسپولیس با یک مساوی هم قهرمان می شود. باخت ذوب‌آهن در جم موجب خواهد شد که پرسپولیس قبل از سوت پایان دربی از قهرمانی خود مطمئن شود.

اهداف پرسپولیس

همانطور که گفته شد پرسپولیس با برد در دربی می تواند به چندین هدف برسد، پیروزی رفت و برگشت مقابل استقلال، زودهنگام‌ترین قهرمانی در لیگ برتر، کسب دو قهرمانی در یک سال. پرسپولیس همچنین با برد در دیدار پنجشنبه خواهد توانست به سمت ثبت بیشترین اختلاف با تیم دوم، بیشترین اختلاف با استقلال و کسب بیشترین امتیاز در تاریخ لیگ هم حرکت کند. اگر بازی با ذوب‌آهن مساوی شود قرمزها با یک تساوی هم به بخشی از اهداف خود می رسند.

اهداف استقلال

انتقام بازی رفت می تواند برای استقلال هم دستاوردهای زیادی دارد. استقلال به همراه چهار تیم دیگر در جدول ۳۸ امتیازی‌اند، این پنج تیم به همراه ذوب‌آهن برای کسب سهمیه آسیایی رقابت نزدیکی دارند. سه امتیاز بازی پنجشنبه استقلال را به هدفش که همان قرار گرفتن در رده دوم یا سوم است نزدیک می‌کند. از طرفی برد در دربی برای استقلال ارزشهای دیگری نیز دارد. اگر ذوب‌آهن بازی خود را برده باشد برد استقلال و یا تساوی دربی، قهرمانی پرسپولیس را به تعویق می اندازد. هواداران پرسپولیس دوست دارند پس از دربی جشن قهرمانی بگیرند و در یک سال دو. بار قهرمان شوند و استقلال حالا می‌تواند این برنامه را خراب کند. در آنسو اگر ذوب آهن در جم ببازد و پرسپولیس با شکست در دربی هم به قهرمانی برسد استقلال با برد در دیدار پنجشنبه می‌تواند قهرمانی رقیب دیرینه‌اش را تلخ کند. استقلال در دهه ۹۰ بیلان خوبی در دربی نداشته و انگیزه زیادی دارد که این رکورد را ترمیم کند.

انتظار بازی با کیفیت

استقلال با آمدن وینفرد شفر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. این تیم حالا یک تیم بالای جدولی است. استقلال کیفیت خود را در آسیا هم نشان داد و قطعا آن تیم بازی رفت نخواهد بود. پرسپولیس هم که در این فصل قدرت بدون رقیب فوتبال ایران بوده و از هر دو تیم انتظار می رود با توجه به بازیهای اخیرشان نمایش خوبی داشته باشند.

پرسپولیسی‌ها به خوبی می دانند که فاصله شان در جدول تضمین کننده پیروزی‌شان نیست. در تاریخ ۴۹ ساله دربی ثابت شده هرگز شرایط جدول نتیجه این دیدار سنتی را رقم نمی‌زند. در تاریخ هرگز تیمی که در جدول حداقل هشت امتیاز بیشتر از رقیبش داشته برنده نشده است.( در بازی رفت فاصله دو تیم ۸ امتیاز بود)

پرسپولیس در شرایطی با ۱۹ امتیاز اختلاف نسبت به استقلال پای به این میدان می گذارد که در تاریخ دربی نهایتا با اختلافی ۱۶ امتیازی برگزار شده است. دوبار دربی با اختلاف ۱۶ امتیاز انجام شده که تیم پایین‌تر در جدول یک بار پیروز شده است و یک بار هم کار دو تیم به تساوی کشیده‌است.

این بازی در حضور جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا برگزار خواهد شد و قطعا این موضوع هم می‌تواند انگیزه مضاعف به بازیکنان دو تیم بدهد.

ترکیب دو تیم

پرسپولیس برای بازی فردا بازیکن مصدوم یا محرومی ندارد و احتمالا با ترکیب علیرضا بیرانوند، جلال حسینی، شجاع خلیل زاده، محمد انصاری، حسین ماهینی، کمال کامیابی‌نیا، محسن ربیع خواه، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، علی علیپور و گادوین منشا به میدان می رود. برانکو نیمکت قابل اتکایی هم دارد و می تواند روی بشار رسن، محسن مسلمان، سیامک نعمتی، احمد نوراللهی و صادق محرمی هم حساب کند. سرمربی پرسپولیس عنوان کرده برای بازی پنجشنبه سورپرایز هم دارد. شاید سورپرایز برانکو اعتماد دوباره به محسن مسلمان باشد.

استقلال که در این بازی میزبان است چندین غایب دارد. غایب بزرگ آبی‌ها حسین حسینی، دروازه‌بان این تیم است که در بازی با فولاد سه اخطاره شد و حالا جای خود را به مهدی رحمتی داده است. مهدی قائدی، لئوناردو پادوانی و پژمان منتظری هم مصدوم‌اند. بهنام برزای هم احتمالا به دلیل آسیب‌دیدگی به بازی نمی‌رسد. امید نورافکن اما آماده شده است. در غیاب این مصدومان مجید حسینی، روزبه چشمی، امید نورافکن و وریا غفوری مدافعان استقلال خواهند بود. در خط میانی داریوش شجاعیان، فرشید باقری، امید ابراهیمی، سرور جپاروف و محسن کریمی قرار می گیرند. مامه تیام مهاجم سنگالی استقلال هم تک مهاجم این تیم خواهد بود. همه نگاه‌ها به تیام خواهد بود که مانند دو بازی قبلی بدرخشد. جابر انصاری، خسرو حیدری و علی قربانی هم گزینه های دیگر استقلال خواهند بود.

سابقه تقابل دو تیم:

تعداد بازی

برد پرسپولیس

مساوی

برد استقلال

۸۵

۲۲

۳۸

۲۵

 

آمار ویژه:

*دربی ۸۵( بازی رفت دو تیم) پس از ۴۱ سال با دو سرمربی خارجی برگزار شد. آمار کمی به ضرر شفر است. استقلال ۴۰ سال است با سرمربی خارجی در دربی پیروز نشده است. از طرفی مربیانی آلمانی حاضر در دربی( یورگن گده، راینر سوبل و رولند کوخ) هرگز برنده بازی نشدند.

*استقلال در ۱۲ دربی گذشته یک برد آورده است.

* این بازی دومین دربی شفر است، در سوی مقابل برانکو در شش دربی خود صاحب ۳ برد ، ۲ مساوی و یک باخت شده است.

*پرگل‌ترین دیدار این دو تیم دو بازی است. داربی١٦ شهریور ماه سال ١٣٥٢ است که با نتیجه ٦ بر صفر به سود تیم پرسپولیس به اتمام رسید. داربی ۸۲ را هم پرسپولیس ۴ بر ۲ برد.

*تاکنون ۱۶۵ گل در ۸۵ دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس ردوبدل شده است که سهم استقلال ۸۱ گل و سهم پرسپولیس ۸۴ گل بوده است.(این آمار بدون احتساب نتایج سه-صفر شده است)

*علی پروین با ٢٠ بازی بیشترین بازی را در داربی انجام داده است. او با ۲۶ سرمربی گری از این لحاظ هم رکورددار است.

*مرحوم صفر ایرانپاک با ۷ گل بهترین گلزن داربی است. حسین کلانی با ۶ گل در رده دوم قرار دارد. مهدی هاشمی نسب، علی جباری و غلامحسین مظلومی هر کدام پنج گله‌اند.

*در تاریخ لیگ برتر دو تیم ۳۳ بار بازی کردند، پرسپولیس هشت بار برنده شده و استقلال هفت بازی.

*همایون بهزادی و ایمون زاید از پرسپولیس، تنها بازیکنانی هستند که توانسته‌اند در یک بازی سه گل وارد دروازه تیم حریف کنند.

*در بین بازیکنان استقلال فرشید اسماعیلی، علی قربانی، جابر انصاری و امید ابراهیمی سابقه گل زدن به پرسپولیس با پیراهن استقلال را دارند در آنسو هم جلال حسینی، محسن مسلمان و علی علیپور گل زدن در داربی را تجربه کردند.

* سید جلال حسینی در هفت دربی حضور داشته که پرسپولیس در شش بازی آن گلی دریافت نکرده است.

*پرسپولیس با ۱۸ بازی بدون شکست بهترین آمار لیگ را دارد.

*بازیکنان خارجی استقلال تا به حال در دربی گل نزده‌اند. برای پرسپولیس اما ایمون زاید، عیسی ترائوره و جری بنگستون گلزنی کردند.

محروم:

حسین حسینی استقلال

نتیجه دیدار رفت:

پرسپولیس یک- استقلال صفر

بازی هفته گذشته:

فولاد خوزستان ۴- استقلال یک

پرسپولیس یک- استقلال خوزستان صفر

جایگاه در جدول:

استقلال: با ۳۸ امتیاز سوم

پرسپولیس: با ۵۷ امتیاز صدرنشین

نتایج قبلی در لیگ:

استقلال: برد، برد، باخت، برد، مساوی

پرسپولیس: برد، برد، برد، برد، مساوی

بهترین گلزن:

استقلال: سرور جپاروف و داریوش شجاعیان ۴گل

پرسپولیس: علی علیپور ۱۷ گل

بهترین گلساز:

استقلال: فرشید اسماعیلی و داریوش شجاعیان ۴ پاس گل

پرسپولیس: محسن مسلمان ۹ پاس گل

بهترین بازیکن:

استقلال: حسین حسینی با ۲،۶۲ سوم

پرسپولیس: جلال حسینی ۲،۵۹ اول

دروازه‌بانان:

استقلال: مهدی رحمتی، ۷ بازی، ۴ کلین شیت

پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، ۲۲ بازی، ۱۵ کلین شیت

بیشترین حضور:

استقلال: روزبه چشمی، ۲۱ بازی، ۱۸۹۰ دقیقه

پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، ۲۲ بازی، ۱۹۸۰ دقیقه

بهترین مدافع:

استقلال: روزبه چشمی با ۱۵۰ نبرد موفق

پرسپولیس: شجاع خلیل زاده با ۲۴۹ نبرد موفق

خشن ترین بازیکن:

استقلال: روزبه چشمی با ۸ کارت زرد

پرسپولیس: شجاع خلیل زاده با ۵ کارت زرد

تیم داوری: علیرضا فغانی با کمک رضا سخندان – محمدرضا منصوری – موعود بنیادی فر.

فغانی پیش از این ۴ دربی را قضاوت کرده که دو تای آنها به تساوی بدون گل انجامیده است. در یک دربی پرسپولیس سه-دو برنده شده و در در یک بازی دیگر استقلال با این نتیجه به پیروزی رسیده است.