به گزارش «دی اسپورت»؛ باید گفت کیروش دراماتیک ترین مربی تاریخ فوتبال ایران و یکی از معدود مربیان دراماتیک فوتبال جهان است حتما خواهید پرسید چرا دراماتیک ؟ زمانی که به صحبت ها و گفتگوهای او گوش می دهیم و یا نظرات وایده های و اندیشه های او را راجع به فوتبال وتاثیر آن در جامعه می خوانیم در می یابیم که او داری یک جهان بینی وسیع است . جهان بینی ای که او را در ارتباط با مردم ، هستی و ورزشکاران وفوتبال قرار می دهد و راه و روش او را تعیین می کند . رفتاری که مانند دنیای تئاتر بسیار دراماتیک است. کیروش ابتدا می گردد و افرادی را برای تیمش انتخاب می کند که با معیارهای واستاندارها ی او که جهانی نیز هستند همسو باشند .این مشابه انتخاب بازیگر در تئاتر وچیدن مهره های درست در جای درست خود . ابتدا بر روی تفکر واندیشه وجهان بینی آنان کار می کند و آنگاه به بعد روانشناسانه بازیکن می پردازد. او در واقع شخصیت مورد نظر خود را خلق می کند و در پی شخصیت دادن حرفه ای به بازیکناش است . به نوعی شخصیت پردازی برای تک تک افراد تیم وبه طریق کاملتر ، کل تیم ملی . کیروش بخشی از وقت خود را معتوف این شخصیت پردازی ها می کند . چون می داند که نداشتن کاراکتر به معنی نداشتن هویت فردی و تیمی است. نبود و نداشتن کاراکتر وهویت به طریق اولی یعنی نداشتن سبک وشیوه ای درست ، نداشتن اعتماد به نفس وهویت فردی وجمعی .او در واقع نوعی هویت به افراد تیمش می بخشد چون می خواهد شخصیت های خاص خود را خلق کند ونمایش خود را بنویسد وبه صحنه ببرد . کیروش در واقع بخش دیگری از ذهن خود را معطوف به استاتیک وزیبایی شناسی بازیکنانش وتیمش می کند ، او می داند باریکنانی که استاتیک نداشته باشد در واقع زیبای شناسی ندارند ونمی داند که زیبایی شناسی چیست و به چه کار می آید وچه اندازه مهم است . کسی که این مهم را نداند شلخته می شود وشلخته حرکت می کند وشلخته بازی می کند وهمین موجب درهم ریختگی وعدم شیوه وسبک درست واستاندارد بازیگران برابرا با بالاترین شیوه ها وسبک های فوتبال در جهان می شود و هر آنگاه که بازی کنی شلخته باشد تیم را بهم می ریزد ولاجرم تیمی از هم گسیخته وشلخته خواهیم داشت . وتیم شلخته که هرکسی ساز خودرا بزند که نمی تواند بازی کند خوش بدرخشد آنهم در جام جهانی کیروش اهمیت این استاتیک وزیبابی شناشی و زیبا بودن در صحنه که همان زمین بازی است را به خوبی درک کرده و می داند . زیبا اندیشدن فارغ از همه چیز وتحت تاثیر جو موجود قرار نگرفتن ،زیبا راه رفتن ، زیبا دویدن ، زیبا دریبل زدن ، زیبا شوت کردن ، در نهایت منجر به زیبا گل زدن خواهد شد . اینها همگی عناصر دراماتیک هستند او چون کارگردانی مجرب وآگاه وحرفه ای این همه را کنار یکدیگر استادانه می چیند وهم از این روست که خیلی ها نمی تواند او را درک کنند و بفهمند. کیروش مدیریت وکارگردانی دراماتیکی نیز دارد به همین دلیل به درک درست بازیگرانش نائل شده وآنان را نیز به درک بالایی از یکدیگر وایضا فوتبال رسانده است . او در واقع خالق است واین خلق کردن و خلاقیت را به بازیگرانش وبه تیمش نیز انتقال داده است . به بازیکنان در زمین نگاه کنید هرکدام می دانند که چه باید بکنند وچه خلاقیتی در کجا انجام دهند . آنان به یک تمرکز و فکر خوانی رسیده اند که کیرش از راه حس وغریزه به آنان آموخته ودر درونشان ریخته است . کیروش به مثابه کارگردانی است که خوب می داند چه می خواهد وچگونه باید کارگردانی کند . او شیوه وسبک کارگردانی خود را دارد . شما می توانی تمرکز ، حس ، ارتباط فکری بازیکنان با یکدیگر ، بازی خوانی ، تدام حس وتمرکز ، استتیک وزیبایی ، خلاقیت چیدمان درست و... را از بازی وحرکات ومیزانسن درستی که کیروش به بازیگرانش در زمین داده است به وضوح ببینی . به همین دلیل تیم ملی فوتبال ایران بسیار دراماتیک و زیبا بازی می کند چون مربی ای دراماتیک دارد او تیم را دراماتیزه کرده بدین معنی که قدر لحظه و" آن "را می دانند . همان طور که یک بازیگر باید " آن " بازیگری داشته باشد و" آن " صحنه را بداند وحضور صحنه ای را درک کند . آنها حضور در زمین بازی را درک کرده اند وقدر لحظه و" آن " رامی دانند حالا می بینید که چه اندازه فوتبال به تئاتر نزدیک است . چون تمامی عناصر دراماتیک را دارد حتی عنصر زنده بودن ونفس به نفس بودن با تماشاکنان را ، کیروش این مهم را نیک می داند وچه خوب تیمش را کارگردانی کرده است . چون نمایشنامه خوبی از قبل نوشته وحالا دارد آن را با سیک خودش اجرا می کند . او ساختار وساختمان نمایش نامه واجرایش را به درستی چیده است وشخصیت پردازی های موضوعی وموضعی ولحظه ای درستی را صورت داده و همه اینها را با پرداخت در کل متن واجرایش همراه کرده است . البته با انتخاب بازیگران درست وشکل دادن به آنان وچیدنشان در جاهای درست و منطقی واصولی و ایضا در کل صحنه و نقطه طلایی آن وطراحی میزان وحرکات مبتنی بر شخصیت پردازی ها و برابر با تفکر و اندیشه مستتر متن و اجرا و زیرلایه های آن . چون می دانیم که می گویند نود درصد اجرای یک نمایش خوب بستگی به انتخاب درست بازیگران وتقسیم درست ودراماتیک نقش ها دارد . کیروش این مهم را خوب به انجام رسانده است . او تنها مربی دراماتیک فوتبال است چه در داخل وچه در خارج . باید گفت تئاتر ایران وهنرهای نمایشی ایران نیاز به یک کیروش دارد تا سرو سامان بگیرد و حال و روزش خوب شود و بتواند در عرصه های داخلی و بین المللی وفستیوالهای معتبر جهانی خوش بدرخشد و به اصطلاح گل بزند . بیائید امیدوار باشیم تئاتر هم از این کیروش زیاد داشته باشد به امید پیروزی تیم ملی غرور آفرین کشورمان انشاالله . |