۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
یادداشت اختصاصی دی اسپورت از وضعیت فوتبال استان فارس؛

زمان حضور شهرداری شیراز در عرصه تیمداری رسیده است؟

کد خبر: ۹۶۲۰۴
زمان حضور شهرداری شیراز در عرصه تیمداری رسیده است؟
به گزارش"دی اسپورت"؛ در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود تیم های ریشه دار زیادی از لیگ برتر فوتبال و یا رشته های دیگر ورزشی سقوط کردند که در بین آنها تیم هدی متل ، فجر شهید سپاسی ، برق شیراز ، پیام مشهد ، داماش گیلان و.. دیده میشد. باشگاه های مردمی که اکثر آنها خصوصی بودند. 
تیم فوتبال شاهین بوشهر در فصل ۹۱-۹۰ از لیگ برتر به دسته اول سقوط کرد و پس از آن نیز فقط یک فصل زمان میخواست تا سقوط آزاد خود را کامل کند و لیگ دویی شود این تیم از سال ۹۴ تحت نظر شهرداری بوشهر قرار گرفت و به شاهین شهرداری بوشهر تغییر نام داد. 

شاهینی ها فصل گذشته (۹۷-۹۶) موفق شدند مجوز حضور در لیگ یک را دریافت کنند و درست یک فصل پس از صعود از لیگ دو، لیگ برتری شدند تا داستانی متقارن با سقوط شان را با تیتر صعود تکرار کنند و غم استان بوشهر از سقوط تیمی که برای آنها همه چیز حتی بیشتر از قلیه ماهی ، فلافل و دریا بود به خوشحالی و لبخندی عمیق تبدیل کند.

پس از سقوط شاهین به لیگ دسته اول کمتر اخباری از بوشهر توجه مخاطبین عمومی و مردم خارج از این شهر را به خودش جلب می‌کرد. 

برای مثال در همان ابتدای سال ۹۸ ، ۱۶۶۹ میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژه های مختلف این شهر تصویب شده است، این استان که شش میلیون نفر اقامت در ان ثبت شده است در حال تبدیل به یکی از قطب های گردشگری است. 

در دهه فجر سال ۹۷، ۵۵۹ پروژه با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این شهر افتتاح شده است، هیچکدام از این اخبار، مردم بومی بوشهر را نیز شاید متوجه خود نساخته است اما خبر صعود این تیم در روز گذشته به لیگ برتر را تمام ایران شنیده اند و قرار است حداقل یک فصل دیگر فوتبالی، هر هفته نام تیم شاهین شهرداری بوشهر، زنده کننده تمام قابلیت ها، ظرفیت ها، سنن و شیوه زندگی بوشهر و بوشهری ها باشد تا نشان دهد ورزش قوی تر از هر حوزه ای می‌تواند بازویی برای توسعه دیگر بخش های جامعه باشد. 

شهرداری بوشهر در این فصل طبق گفته ابوذر دهدار رئیس شورای این شهر در نشست غیر علنی شورای شهر بوشهر، ۹/۵ میلیارد تومان برای کمک به تیم های فوتبال شاهین و ایرانجوان تصویب کرده است.

 از این میزان اعتبار ۸/۵ میلیارد تومان بودجه فصل جاری شاهین بوشهر است که به تصویب رسید  و مبلغ ۲ میلیارد تومان آن از محل جذب اسپانسر و درآمد زایی از طرف مدیرعامل باشگاه خواهد بود. شورای شهر بوشهر یک میلیارد تومان نیز برای کمک به تیم ایرانجوان تصویب کرد. 

حضور دو تیم از استان بوشهر در لیگ برتر فوتبال ایران، در کنار ۴ تیم از خوزستان و تهران، دو تیم از اصفهان و تبریز و بوشهر و تیم هایی از رشت، قائمشهر، مشهد و سیرجان و.. جای خالی یک نام بزرگ را برای مردم ایران تداعی می‌کند و آن نام شهری به جز شیراز نیست. 

شیراز در فصل ۸۸-۸۷ دو تیم در لیگ برتر فوتبال ایران داشت و حالا دقیقا ۱۰ سال پس از آن جایی در بین شانزده تیم لیگ برتر ایران ندارد. برق در فصل ۸۸-۸۷ به لیگ یک سقوط کرد و پس از آن نیز به لیگ های پایین تر رفت تا اینکه به جایی رسید که در دو فصل گذشته حتی در مسابقات شرکت نمی‌کند و فجر شهید سپاسی نیز از فصل ۹۳-۹۲ به لیگ یک سقوط کرده و پس از طی پنج فصل لیگ برتری نشده است تا به انتظار فصل ششم بنشیند. در این بین دو تیم بهمن و آینده سازان برق جدید جواز حصور در لیگ یک را با موفقیت در مسابقات لیگ دو گرفتند و قشقایی نیز با خرید امتیاز آینده سازان برق جدید لیگ یکی شد که هر سه از تیم های خصوصی بودند. (بهمن امتیاز خود را در همان زمان صعود به خونه به خونه بابل فروخت)

در این سال ها تنها سازمان حمایت کننده از تیم های فوتبال شیراز اداره کل ورزش و جوانان فارس بوده و با وجود رفت او آمد های زیاد ورزشی ها به شورای شهر شیراز و شهرداری شیراز هیچ فعالیتی در ورزش حرفه ای و قهرمانی نداشته است و اولویتش را ورزش همگانی و برنامه ای پیاده روی معطوف کرده است،این در حالیست که بیش از ۴۰ شهرداری ایران فعالیت حرفه ای در ورزش دارند و در رشته های مختلف صاحب نماینده هستند، برای گواهی این مثال بهتر است فقط نگاهی به جدول لیگ های رشته های توپی بندازید. 

شاهین شهرداری بوشهر روز گذشته در حالی به لیگ برتز صعود کرد که بودجه مصوب شهرداری بوشهر و سازمان های وابسته اش به گفته رئیس شورای شهر بوشهر در ۲۱ اسفند ۹۷ ، ۲۲۶ میلیارد تومان برای سال ۹۸ است.

این در شرایطی است که بودجه شهرداری شیراز بیش از سه هزار میلیارد تومان است. در همان روز ۲۱ اسفند ۹۷ قائدی سخنگوی شورای شهر شیراز در همین ارتباط با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ شهرداری شیراز با رقم سه هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان مصوب شد گفت : دو هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان بودجه شهرداری شیراز در سال آینده به حوزه عمرانی و ۹۳۲ میلیارد تومان از آن به بخش هزینه های جاری اختصاص داده خواهد شد.

يادداشت : ميثم حجتى